Hoelang is een hond in de rui?

Wij hebben een Roemeens hondje sinds half augustus. Het is iets groter dan een jack Russel. Het is een mix tussen enorm veel rassen zoals: terriër, windhond, dalmatiër, retriever en een pincher.
Nu valt het mij op dat hij echt enorm verhaard, ik kan wel 2 keer per dag de stofzuiger over de hele vloer halen, overal liggen kleine zwarte haartjes. Ik heb het opgezocht en gelezen dat dit de rui kan zijn vanwege overgang van warm naar koud weer. Mijn vraag is: hoe lang duurt dit in totaal? Kan dit nog weken duren of verschilt dit per hond?
Als ik met mijn hand over zijn vacht glijd, komt er al veel haar los.

3 jaar geleden
2.2K
Inekez1
3 jaar geleden
Het verschilt sowieso per hond. Sommige honden haren het hele jaar door ongeveer evenveel uit. Anderen hebben een duidelijke rui-periode. Maar ook buiten die rui-periode verliezen de meeste honden elke dag wel haartjes. Regelmatig borstelen of met zo'n rubber handschoen flink aaien, dan haal je al een groot deel in 1 keer (en op 1 plek) eraf. Maar houd er maar rekening mee dat je hoe dan ook 365 dagen per jaar hondenharen in huis hebt. Donkere haartjes op een witte vloer vallen ook direct meer op dan donkere haartjes op een donkere vloer. Ik zou met mijn hond ook wel 3 keer per dag kunnen zuigen, het hele jaar door. Ik beperk dat tot ongeveer 3 keer per week en accepteer dat er nou eenmaal haren op mijn vloer liggen.
jodyenboyke
3 jaar geleden
De reactie van Inekez1 is prima. Neem daarbij dat de hond best veel stress heeft gehad (misschien nog steeds) en ander voer heeft gekregen. Zolang de hond goede ontlasting heeft, een glanzende vacht, dan moet je het maar voor lief nemen. Zelfs mijn "pluk"hond verliest haren. Je kan schapenvetbonbons geven, dat zorgt voor een goede vacht.

Antwoorden (1)

Elke hondenvacht is anders. Per ras verschilt het hoe vaak en hoe veel een hond verhaart. En elk ras heeft daarom een andere vachtverzorging nodig. Sommige honden verharen heel het jaar door een beetje. Dit zijn bijvoorbeeld honden met 'knipvachten' zoals de Labradoodle. Ze ruien niet 2 keer paar jaar in een piek, maar continu een beetje. Losse haren moeten regelmatig worden uitgeborsteld. Honden met een 'plukvacht' verharen ook continu, maar de haren blijven hangen in de vacht. 2 keer per jaar in de ruiperiode worden de dode haren eruit 'geplukt' zodat de nieuwe ondervacht de ruimte krijgt. Het is belangrijk dat deze honden de juiste vachtverzorging krijgen: ga je een plukhond bijvoorbeeld knippen, dan wordt zijn vacht heel grauw en gaan de dode haren jeuken. Borstel je een kniphond niet vaak genoeg, dan gaat de vacht klitten en hoopt vuil zich op.

De meeste andere honden hebben een vacht die weliswaar heel het jaar door verhaart. Maar 2 keer per jaar bij de wisseling van de seizoenen verharen deze honden plotseling veel erger. Nu het warmer wordt trekken veel honden hun 'winterjas' uit en verruilen die voor een kortere en dunnere zomervacht.