Wat kan ik ertegen doen dat mijn poes naast de kattenbak plast ?

Ik heb sinds een week of 4 een poesje, ik heb haar uit het asiel gehaald met een maand of 3.5 geschat. Mooie leeftijd en goed zindelijk in het begin ging ze netjes op de bak. Na een halve week is ze flink ziek geweest en heeft heel wat dierenartsbezoekjes en nachten gehad hier is ze van opgeknapt gelukkig. Echter is ze toen ze opgeknapt was met spelen een keer in de zitzak terecht gekomen en sinds dien plast ze steeds in de zitzak. Het kijkt wel alsof ze alles opspaart tot ik thuis ben en dan op 2 seconden de zak gevonden heeft. Ze plast ook nog gewoon op de kattenbak. Wat kan ik hier tegen doen? Wie heeft er tips?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Het poesje is zindelijk. Ze heeft echter in haar hoofd gekregen dat plassen kan en mag, in jouw zitzak. Die foute gedachte zul je dus moeten doorbreken.

Wat kan helpen is om een (voor haar) vieze lucht tegen de zitzak te spuiten, zoals een interieur spray. Dit kan ook helpen bij krabbelen aan meubels. Ze zal niet blij zijn met de sterke geur en hopelijk weglopen.

De zitzak zal nog steeds een urinegeur hebben. Deze ruik jij niet, maar het poesje ruikt dit nog wel. Als dit mogelijk is, zou je de zitzak kunnen uitwassen zodat de urine geur eruit is. Of zet de zitzak een paar weken weg, zodat ze vergeet dat dit een tweede kattenbak is.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Oke bedankt voor de tip. Ik heb de zitzak inderdaad gisteravond eens weg gezet uit voorzorg. We gaan het uittesten.
Laat voor de zekerheid even een plasje controleren bij de dierenarts.
Altijd een medische oorzaak uitsluiten voor je aan gedrag gaat denken.

Zolang de zitzak nog naar urine ruikt blijft het voor haar een interessante plek om weer te plassen. Je zal dus de geur grondig moeten verwijderen met een enzymatisch middel zoals bijvoorbeeld urine-off, te koop bij de dierenspeciaalzaak.
Neem sowieso een 2e kattenbak in gebruik, 1 is te weinig. Zet ze op afstand van elkaar en van hun eten en drinken, op een rustige plek.
Rieneke1
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Oke top dankje. Ik ben gewend dat een kattenbak per kat normaal voldoende is. Ook heb ik contact gehad met een oudcollega wat dierenartsassistente is en inderdaad eens voor de zekerheid laten checken met bloedonderzoek of urineonderzoek.