Is mijn kat opstandig omdat er een hondje in huis is gekomen?

Onlangs heb ik een puppy van een groter ras.
Deze is natuurlijk heel erg speels, En begrijpt natuurlijk niet dat zijn grootte en speelsheid intimiderend kan zijn voor een kat.
De kat doet logischerwijs ook verdedigend met geblaas en soms een uithaal.
Die uithaal van de kat maakt mij dan nogal zorgen.
Bij de puppy is nog niet bevestigd dat hij immuun is voor veel ziektes die bij honden voorkomen.
Uit veiligheid heb ik de kat nu tijdelijk afgezonderd van de hond tot de hond een sterker immuunsysteem heeft.

De kat leeft nu enkel op de 1e etage.
Daar staat een krabpaal van 2meter,
Een (schone) kattenbak, Een stoel met zachte kussen.
Een soort van ''kattenkamer''

Toch heeft de kat soms meer de drang om lekker even een nummer 1 of 2 te doen op het bed.
Is het niet het bed, Dan is het mijn gordijn, Of iets anders wat zacht aanvoelt.
Het is een poes ovirgens.

Is dit nu pure opstand doordat een nieuweling een deel van haar territorium inneemt?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K
BarendV
3 jaar geleden
Lees bijgaande link eens aandachtig door. https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/onzindelijkheid-en-sproeien/eerste-hulp-bij-onzindelijkheid/
jodyenboyke
3 jaar geleden
Een hond en kat aan elkaar laten wennen, vergt veel tijd en vooral management. Zorg voor bijv. traphekjes dat de hond en kat op afstand aan elkaar kunnen wennen.

Antwoorden (2)

Deze kat heeft last van stress. Verplaats je eens in de kat. Kat heeft een fantastisch relaxed poezenleven met een lieve baas. Gaat die baas ineens een groot woest spelend beest in huis halen... Weg rust, weg relaxed leven, weg 100 procent aandacht van de baas... En vervolgens neemt die baas ook nog eens een groot deel van je territorium af!
Hoe zou jij het vinden als je ineens een huisgenoot krijgt die twee koppen groter is dan jij en de hele tijd onafgebroken woest met je wil spelen? En het is ook nog eens iemand die totaal anders is dan jij... Hij mag in het hele huis vertoeven en jouw bewegingsruimte wordt beperkt tot een kamertje.
Je zou er toch hoofdpijn van krijgen....
En je kat gaat er van plassen...
Wat een stress!
Mocht je een oplossing zoeken voor je probleem, bouw dan een Super cat highway in je huis. Bron: My cat from hell. Op TLC.
Toegevoegd op 09 september 2020 21:40: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik snap de gedachte, Maar de geschepte situatie is wel een beetje overdreven.
Zoals ik in het bericht vertel, De kat heeft de hele 1e verdieping. Mijn bed staat niet naast de kattenbak. De kat heeft een ware privekamer, Mag in de gang komen van de 1e verdieping, Op mijn slaapkamer (met wat improvisatie aan het bed) Ik heb zelfs een deur waarbij ze op het dak van de 0e verdieping mag komen. Isolatie is niet geheel van toepassing. Ze kan zo van het dak afkomen, Maar toch blijft ze lekker in haar comfortzone. Natuurlijk vergt een pup wel wat extra aandacht. niet alleen op het gebied van liefde, Maar ook op het gebied van opvoeding.
Misschien ligt het aan de aandacht en een beetje aan territorium.
Leuke referentie van ''my catt from hell''
Eerlijk gezegd vind ik het geen slimme zet, en ook niet eerlijk tegenover de kat om een pup in huis te halen. De enige kans van slagen is als de hond vanaf de geboorte met katten is opgegroeid, en als de kat vanaf de geboorte honden heeft leren kennen.
Nu heb je ook nog eens de bewegingsvrijheid van de kat beperkt, terwijl zij hoogstwaarschijnlijk de hond goed kan horen en ruiken.
Zoveel stress kan aanleiding zijn tot blaasontsteking: laar dus als eerste de urine van je kat controleren door een dierenarts, en verhoog de stress bij je kat niet door haar te straffen.
Als je vastbesloten bent dit door te zetten, vraag dan begeleiding van een kattengedragsdeskundige, die je de tools kan geven te proberen dit in goede banen te leiden.
Voor nu raad ik praktisch gezien een incontinentielaken aan voor op bed, en was je beddengoed met biotex blauw in de machine.
Rieneke1