8Ik wil mijn kat meenemen op vakantie, alleen houdt ze niet van katten mandje, hebben jullie tips?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K
Rieneke1
3 jaar geleden
Katten doe je er geen plezier mee ze mee te nemen op vakantie, territoriaal als ze zijn. Laat je kat liever thuis en vraag een buur of andere bekende voor het dier te zorgen.

Antwoorden (1)

De meeste mensen bewaren het mandje op zolder of een andere donkere plek en halen hem alleen tevoorschijn als de kat naar de dierenarts moet. Door het mandje als onderdeel van het interieur te laten fungeren is het niet meer een eng en vreemd ding wat nog raar ruikt ook.
Zet het mandje op een plek in huis neer waar de kat regelmatig komt. Leg er een lekker kleedje in en geef de kat er af en toe iets lekkers in. De kat zal er al snel een veilig en fijn plekje inzien.
Door het deurtje te sluiten als de kat ontspannen in het mandje zit went de kat aan deze handeling. Doe dit in het begin niet te lang. De kat mag niet gestrest raken. Beloon de kat met iets lekkers als deze ontspannen en rustig blijft. Als dit goed gaat kunt u het mandje voorzichtig optillen en er een rondje mee door de woonkamer lopen. Als dit goed gaat beloont u de kat met iets lekkers. Deze sessies kunt u dan langzamerhand wat langer maken. De volgende stap is om met de kat in het mandje naar buiten te gaan en de kat in de auto of op de fiets te zetten. Nog niet gaan rijden, maar eerst de kat weer laten wennen aan deze nieuwe situatie. Bij goed gedrag beloont u de kat. De volgende stap is dan om een klein stukje te gaan rijden. De straat op en neer en dan weer naar binnen. Op deze manier kunt u dus steeds een stapje verder gaan.
fremar