Het is erg belangrijk om het ent-schema van de puppy's aan te houden. Hangt een beetje af van het ras én de ontwikkeling van je puppy. Je kan dat het best overleggen met de dierenarts.

Puppy inenting
Een puppy moet zijn eerste vaccinaties krijgen als hij 6 weken, 8/9 weken, 12/13 weken en een jaar oud is. Daarna moet jouw hond jaarlijks worden gevaccineerd tegen de ziekte van Weil en ten minste elke 3 jaar tegen ernstige ziektes zoals het parvovirus, hondenziekte en infectieuze leverontsteking (HCC).
Als je te vroeg bent met een enting bestaat de kans, dat je puppy ziek wordt van het vaccin, terwijl je DAT juist wilt voorkomen. Vandaar is het oordeel van de dierenarts zo belangrijk.
Toegevoegd op 24 juli 2020 19:07: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Een dierenarts zal niet eerder enten als met 6 weken. Tegenwoordig worden gelukkig veel pups eerst getiterd (bloedonderzoek naar antistoffen), de maternale antistoffen van de moeder kunnen namelijk aanwezig zijn tot soms wel 12-15 weken, worden pups volgens schema ingeent, dan kan het zijn dat de enting niet aanslaat en het risico loopt dat als de maternale stoffen gezakt zijn, de pup onbeschermd is. Meer lezen kan je op de facebookgroep: Alles over titeren. Let wel, enten moet, maar beter op maat en wat is nou mooier als een pup maar met 1 enting voldoende beschermd is. Het normale entschema wat gehanteerd wordt is:6-9-12 weken, er moet dus tussen elke enting 3 weken zitten. Met een titerbepaling wordt trouwens na een enting ook na 3 weken gecontroleerd of er antistoffen zijn. Titeren komt dus nooit in de plaats van inenten.
Mijn ervaring is dat dierenarts nooit eerder als met 6 weken gaan enten of titeren.
Toevoeging: de reden voor niet eerder enten is dat het afweersysteem van pups nog volop in ontwikkeling is.
Toegevoegd op 24 juli 2020 20:15: tekst
jodyenboyke