Wanneer het de bedoeling is dat je konijn op gras gaat wonen, dan moet hij vóórdat hij naar buiten gaat al aan gras gewend worden. Laat je je konijn namelijk volop gras eten terwijl hij dat niet gewend is, dan kan hij een ernstige vorm van gasbuik krijgen of hevig aan de diarree gaan. Dit kan zelfs fataal verlopen. Eten van gras wen je door hem de eerste dag een paar sprietjes gras te geven. De tweede dag wat meer sprietjes, enz., tot hij een behoorlijke hoeveelheid gras gewend is. Wordt de ontlasting van je konijn zacht(er) dan ga je te snel. Stop dan een dag, en begin opnieuw. Wanneer je konijn aan gras gewend is en de keutels blijven goed, dan kan hij zonder bezwaar naar buiten en zoveel gras eten als hij wil.
fremar
3 jaar geleden
Het is een beetje een modeverschijnsel, dat achter de schrijftafel wordt bepaald wat goed is voor een dier. Wel wordt vergeten, dat de natuur én de dieren in de natuur beter voor zichzelf kunnen zorgen als dat wij dat doen. Een stukje ervaring met dieren is veel belangrijker, dan al die links die verzonnen worden achter het bureau en door de dierenwinkels die alleen willen verkopen.
Konijnen knabbelen de hele dag en houden van afwisseling. Het enige wat heel belangrijk is is het feit, dat groenvoer vers is en geen gele of bruine (rotte) blaadjes bevat. Als je konijntjes op gras gaan lopen, zorg er dan ook voor, dat ze droogvoer hebben, worteltjes (peentjes) met groen, een winterwortel, een koolraapje en dat soort groenten (geen andijvie of sla). Niet alles meteen te veel, maar wel zo gevarieerd, dat ze kunnen kiezen.Je zal zien, dat ze eerder knabbelen aan een peentje, een stukje koolraap of blaadjes van een paardenbloem en minder aan gras. Laat ze zelf kiezen en houd ze zo gezond.