Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat moet ik doen als mijn kip blijft broeden?

Mijn kip is vrijwel altijd aan het broeden, van het nest af halen durven we niet omdat we denken dat we het dan verstoren. De kip eet en drinkt ook bijna niks.. Wat moeten we doen? PS het zijn geen bevruchte eieren.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Mijn kip wil niet meer van haar nest?

Een kip die op haar nest blijft zitten is broeds en wil haar eieren uitbroeden. Soms zit een kip op een leeg nest, een onbevrucht ei of op een kalkei te broeden.

Er zijn 3 mogelijkheden om dit op te lossen:

Als je geen haan hebt kan je er bevruchte eieren onderleggen en dan zal de kip die uitbroeden, na 21 dagen komen de kuikens uit.

Je kan haar ook gewoon laten broeden op onbevruchte eieren of een leeg nest en er na een week of 2 - 3 kan je er kuikentjes onder zetten. Ze zal die aanvaarden en ervoor zorgen alsof het haar eigen kuikens zijn (de kuikens best ’s avonds bij donker onder de kip zetten).

Wil je echter geen uitbreiding doen van uw kippenbestand dan zal je de kip een paar keer per dag met haar achterste in koud water moeten houden zodanig dat ze afkoelt. Broedse kippen hebben namelijk een verhoogde temperatuur. Dit ga je een 3-tal dagen moeten herhalen. Ze zal dan stoppen met broeden en terug eieren beginnen leggen.
(Lees meer...)
fremar
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ helemaal correct

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding