Kan het kwaad dat mijn kat mijn been regelmatig 'humpt'/rijdt?

Sinds een paar maanden probeert hij elke dag meerdere keren tegen mijn been aan te rijden. Ik zet hem nu steeds weg als hij dit probeert, maar ik weet niet of ik hiermee naar de dierenarts moet of dat het onschuldig is?
Hij is bijna 5 jaar en gecastreerd, hij heeft dit gedrag nooit eerder vertoond.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
7K

Antwoorden (1)

Eerlijk gezegd ken ik dit gedrag niet, een kat is geen klein hondje per slot. Wel is bekend dat gecastreerde katers kunnen gaan rijden op andere katten, poezen zowel als katers. Ook leven ze zich soms uit op een kussen of schapenvacht.Dit gedrag wordt wel gelinkt aan verveling, zeker als het obsessieve vormen aanneemt (dat lijkt bij jou wel het geval). Ik denk dat het goed is als je hem steeds rustig wegzet, maar probeer daarnaast z'n leven ook wat boeiender te maken. Laat 'm werken voor de kost dmv voerpuzzels en het gooien en verstoppen van brokjes. Speel regelmatig met de kat met balletje, veter of hengeltje. Als het een binnenkat is, zorg dan voor nieuwe indrukken: een verse kartonnen doos, een vogelveer, wat eikels enz. Googlen op voerverrijking en omgevingsverrijking voor de kat zal je vast nog meer ideeën geven.
Rieneke1
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ probeer het inderdaad op te lossen door het beestje te prikkelen.