Waarom bijt 1 van mijn katten alle kabels kapot, en hoe kom ik ervan af?

Éen van mijn katten bijt alle draden en kabels kapot waar spanning op zit. Waarom doet hij dit, en hoe leer ik het af?

(Sambal en menthol smeren helpt niet, straf geven ook niet)

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
14.1K

Antwoorden (2)

Dat is een moeilijke. De oorzaken van pica (zo heet het eten van of knagen op oneetbare zaken( zijn nog niet echt goed in kaart gebracht. Het zou een lichamelijke oorzaak kunnen hebben zoals tekort aan bepaalde voedingsstoffen, maar het kan ook te maken hebben met het te vroeg uit het nest halen (voor een week of 12), of met het ras (oosterse katten neigen eerder tot dit soort gedrag). Ook stress zou een oorzaak kunnen zijn. Afleren van gedrag zonder meer is nooit een goed idee, en straffen al helemaal niet: het is zaak de oorzaak van dit gedrag te proberen weg te nemen. Bescherm je kat om te beginnen: bij bouwmarkten kan je oplossingen vinden zodat de kabels niet meer blootliggen. De eerste gang moet naar de dierenarts zijn, voor een grondig (bloed)onderzoek. Levert dat niets op dan is het wellicht verstandig er een ervaren gedragstherapeut bij te halen. Zorg sowieso dat je kat iets te knagen heeft zoals watatabi stokjes, en geeft hem de hele dag toegang tot eten, eventueel via voerpuzzels. Succes!
Rieneke1
4 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Ik snap je boodschap, en ja, de baas heeft zo zijn verantwoordelijkheden.
Maar de aanpak is naast de ideale meteen ook wel de allerduurste oplossing Ik denk dat de vragensteller wellicht meer op zoek is naar wat tips om zélf het gedrag van de kat te beïnvloeden. Door er dierenartsen en gedragstherapeuten bij te halen wordt het wellicht zo duur dat er juist helemaal niets gebeurd. En kabels waar 240 V op staat zijn óók niet erg gezond voor het beestje....
Rieneke1
4 jaar geleden
Ik adviseer dan ook de kabels (en daarmee de kat) te beschermen, kauwstokjes aan te bieden en te zorgen dat de kat altijd toegang tot eten heeft. Maar aan de dierenarts ontkom je gewoon niet, sowieso moet dat de eerste gang zijn, bij wat voor zgn gedragsprobleem ook, omdat in zeker de helft van de gevallen een medisch probleem de oorzaak is. Ja, een kat kan geld kosten, dat weet je toch van tevoren? En pica is helaas een complex probleem waar geen instant oplossing bij voorhanden is.
Rieneke1
4 jaar geleden
Hier wat uitgebreider info: http://blog.lekkerinjevacht.com/waarom-sabbelt-mijn-kat-op-zijn-poot-het-kleed-kleding-knuffel-meer/
Ik weet natuurlijk niet of de kat een binnen kat is of dat hij ook naar buiten mag. Het zou inderdaad pica kunnen zijn, ik raad sowieso aan om naar de dierenarts te gaan, ze kan ziek zijn en/of wormen hebben. Ontworm de katten ook voldoende per jaar en zorg dat de katten genoeg kattenvoeding heeft (en dit kan eventueel ook via een voermolen of spelletje)

Het kan natuurlijk ook een vorm van angst of aandacht zijn. Als het een binnen kat is, is het al helemaal belangrijk dat u de buitenwereld binnen nabootst (ook als de kat wel naar buiten mag en toch zelf veel binnen blijft). Denk aan een goede krabpaal, waterfontein, eten uitdagend geven, zoek uit welke speeltjes de kat interessant vindt etc.
Voor stress kunt u ook speeltjes met valeriaan erin gebruiken! Dat werkt vrijwel bij elke kat. Zelf heb ik ervaring mee en mijn katten zijn hier weg van.

Ik wens u in ieder geval succes en hoop dat u het lastige probleem kunt oplossen!