Hoe komt het dat onze hond bijna niet meer wil lopen?

Wij hebben een Westie van 15 jaar oud, goed gezond.
Maar sinds 3 maanden wil ze bij het uitlaten amper meer lopen naar de uitlaat plaats.
Nu is het bekend dat ze erg eigenwijs zijn maar maak mij toch zorgen.
Het gekke is, terug lopen wil ze wel.

4 jaar geleden
3K
paulus811
4 jaar geleden
Onze hond wilde op een gegeven moment niet meer lopen omdat ze na het uitlaten eten kreeg. Dat uitlaten werd zo een belemmering voor haar ozo belangrijke eten.
Rieneke1
4 jaar geleden
Weet je zeker dat ze geen artrose heeft? Overleg eens met je dierenarts of het een idee is haar een week op pijnstiller/ ontstekingsremmer te zetten.

Het beste antwoord

Waarom ze bijna niet meer wil lopen?
Nou, lopen wil ze wel en je zegt 15 jaar oud en goed gezond. Dus je bent recentelijk bij de dierenarts geweest en weet zeker dat zij niets mankeert?

Daarvan uitgaande zou ik eens een andere uitlaatplaats kiezen, een andere route nemen. Een hond uitlaten is niet alleen om haar behoeften te doen, maar ook om te snuffelen en te ruiken wat er allemaal gebeurd is. Zij lezen als het ware de krant. Mensen zeggen elkaar gedag en praten bij, honden lezen voor het nieuws ook de krant ... die ligt op straat daarom snuffelen zij zo veel.

De reden dat jouw hondje niet meer wil lopen is leeftijd - gezond maar wel oud, bejaard. Zij is een oude dame en wil helemaal niet meer zulke lange stukken lopen. Zij wil gewoon een kortere route en lopen kan ze want naar huis gaat prima.

Advies:
naar de dierenarts, zeker weten dat zij gezond is.
15 jaar is bejaard
op leeftijd - alles wordt een beetje minder (net als bij mensen) zo ook beweging.

N.B. **Het gekke is, terug lopen wil ze wel** ja logisch, eenmaal thuis is het goed.:)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
burgos
4 jaar geleden
Ja ze is harstikke gezond,pas nog nagekeken.
Zal het eens proberen ergens anders heen te lopen.
Bedankt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Graag gedaan!
Ivana
4 jaar geleden
Mijn hond heeft in verhouding dezelfde leeftijd. Groot ras, twaalf jaar. Sinds korte tijd geef ik haar de vrije teugel en mag zij bepalen waar we heen gaan. Ik luister goed naar haar, kijk of ze vertraagt en als ze wil snuffelen laat ik haar en wacht. Ze hoeft mij niet meer te volgen, ik volg haar. Dat doe ik, ze is weliswaar gezond, omdat vermoeidheid en desinteresse een rol gaan spelen. Zelfs kunnen ze angstig worden door slechter zicht en mogelijk zelfs door staar.
Omdat ze geen woorden hebben, alleen hondentaal die wij horen te begrijpen maar niet altijd doen of kunnen begrijpen, moet je een oude hond veel meer vrijheid geven, weliswaar aangelijnd, maar toch!
Ze heeft nu de gewoonte om met gebogen kop voor mij te gaan zitten en haar kop te buigen als de afstand haar teveel wordt. Dan zeg ik: 'we gaan naar huis', op datzelfde moment kwispelt ze van blijdschap en 'huppelt' naar huis. :)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Ivana merci, geweldige aanvulling!
Eigen ervaring, zo belangrijk met goede adviezen. Nogmaals bedankt.