Hoe zorg je dat onze hond niet naar de kat zijn staart hapt?

Hoi mensen,
Ik heb en rotweiler pup van 10 maanden. De katten met rust laten als ze niet willen gaat nu al een stuk beter, maar we hebben een kat Diesel die hij lastig blijft vallen als die met zijn staart beweegt. Het is een siberische kat en dus heel fluffy. Hij doet de katten op zich niks maar als Diesel ergens op ligt en met zijn staart op en neer gaat ziet Rocco(de pup) dit als speelgoed en hapt er naar. Hij heeft een keer zijn staart te pakken gehad. Gelukkig laten we hem nooit alleen dus konden op tijd ingrijpen. Hoe leer je hem dit af zonder de kat er zelf te veel bij te betrekken. Hij is al wat ouder en raakt hier vaak gestrest van. Heeft iemand tips? Hij slaat zelf ook niet etc. Diesel mauwt alleen, het is een beetje en watje die nie echt voor zichzelf op komt. Het is ook niet bedoeld om diesel pijn te doen, rocco snapt dit niet. Met de katten op zich is hij namelijk heel lief (alleen nog wat te druk.)

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Hond en kat hebben een andere lichaamstaal. Jullie hond heeft dat nog steeds niet door en ziet de staartbeweging als een uitnodiging tot spel. De kat echter beweegt zijn staart als hij gestresst is en wil daarmee duidelijk maken "laat me met rust".
Je kunt de hond in deze niet bestraffend toespreken, maar wel duidelijk maken dat er van spelen geen sprake is. Je zult dus met oeverloos geduld telkens moeten ingrijpen en de hond kort maar krachtig (niet boos) moeten vertellen dat de kat geen speelgoed is.
Op zeker moment weet de hond, dat toenadering zoeken tot de staart gelijk een 'stop' van jou inhoudt. Dat zal begrepen worden, maar duurt even.
Ivana
4 jaar geleden
jodyenboyke
4 jaar geleden
+ Ivana. Het is altijd een kwestie van management en zorgen dat de kat een plek heeft waar de hond niet bij kan.
Ivana
4 jaar geleden
@Jodyenboyke Ja, dat begrijp ik wel, maar de kat gaat liggen waar hij wil. Ook dan hoort de hond de kat te respecteren. Als de kat bovenop de kast MAG, wil dat nog niet zeggen dat hij dat ook doet.
Het gaat erom, dat de hond de kat met rust laat, waar hij ook ligt, zit of loopt.