Kan een hamster in een cavia kooi met gaas?

Ik heb een syrische / goudhamster en hij moest een grotere kooi hebben, waar ook zijn loopwiel in past. Nou had ik heel goedkoop een cavia kooi geregeld, best groot, grote onderbak, maar hij kan natuurlijk tussen die spijlen door. Dus heb ik de kooi ingepakt met gaas. Hij probeerde een keer te ontsnappen maar kwam niet ver door het gaas. Zou dit goed gaan? (zie foto)

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
8.4K
Rieneke1
4 jaar geleden
Wel fijn zo'n ruime kooi, maar het zijn goede klimmers en ontsnappingskunstenaars. Ik zou het zelf heel secuur afzetten met een stuk kippengaas, dat is zo duur niet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb dat nu gedaan. Vannacht heb ik een poging gewaagd en hem in zijn grote kooi gelaten. Hij ligt nu lekker in zijn huisje te slapen en is niet ontsnapt :)
Ik merk ook dat hij zich heel erg vermaakt in zijn nieuwe kooi. De oude was echt te klein want hij ging aan de tralies knagen en nu doet hij dat niet meer.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb al een paar weken dezelfde kooi met voliere gaas. Werkt super goed en ik heb een syrische hamster. Er zijn niet veel hamsterkooien die gemaakt zijn voor syrische hamsters, ze zijn er vast wel. Maar zo kan het ook! (zie de reactie boven die van jou)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik zou gewoon een andere bak kopen. sry maar liever een dure bak dan dat je hamster ontsapt. Toch?

Het beste antwoord

De openingen in het kippengaas zijn net zo groot als de openingen tussen de spijlen, maar dan zeshoekig ipv langwerpig. Als je hamstertje tussen de spijlen door kan, kan hij ook door een opening van het gaas. Alleen waar de twee lagen gaas zo over elkaar zitten dat de openingen kleiner zijn, werkt het goed. Maar als je hamster gaat klimmen en in dat gaas gaat hangen zal dat kunnen verschuiven.

Gebruik stevig volière gaas. Dat heeft kleine vierkantjes waar je hamstertje nooit doorheen komt. Omdat het gaas steviger is dan kippengaas kun je het ook strakker en netter aan de kooi bevestigen.

Gebruik blank gaas, dus niet met zo'n plastic laagje op het metaal. Dat kan je hamster er af knagen en opeten. Vastzetten met stukjes ijzerdraad, of met tie-rips op plaatsen waar je hamster er niet bij kan om te knagen.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor de tip ik ben gelijk aan de slag gegaan! Is niet eens zo duur dat gaas. En ik heb nu wel een 100% veilige kooi :)