Mogen buren een haan hebben?

Mijn achter-achter-achter buren hebben sinds kort een haan. Ik woon in Amsterdam en wordt nu dus gewekt rond een uurtje of 5~6. Dit is geen genot. Natuurlijk ga k binnenkort kennis met ze maken, maar was benieuwd of dit uberhoud is toegestaan?

4 jaar geleden
9.7K
Z512099
4 jaar geleden
Dat is nachtlawaai, als in der minne regelen niet helpt: vrederechter of anders... Coq au vin.
Ivana
4 jaar geleden
Haan in verdonkerd hok (absoluut geen licht). Tot 7 uur in de ochtend niet eruit halen. Hij begint pas te kraaien als hij licht ziet. Stel dit voor aan de buurman. Dreig niet, maar leg het uit en zeg dat om 5 uur kraaien vreselijk is voor mensen die daarvan wakker worden.

Het beste antwoord

Informeer eerst bij de gemeente of in hun Algemene Plaatselijke Verordening een artikel is opgenomen dat hanengekraai verbiedt....is dit niet toegestaan, dan heb je een punt hierover te klagen. Staat dit er niet in, dan hoeven ze ook niet te handhaven.

Het is echter ongebruikelijk dat een gemeente een vergunning eist voor het houden van een haan. Zelfs een groot kippenhok is meestal niet vergunningplichtig. De regel is dat huisdieren zijn toegestaan zolang ze geen overlast bezorgen en dit geldt in vrijwel elke gemeente.

Amsterdam is zeer ruimdenkend als het dieren betreft... ze hebben enkele jaren geleden zelfs een 'opvang voor kippen en hanen' opgezet zie;
https://www.parool.nl/nieuws/dierenorganisaties-niet-blij-met-kippenopvang-amsterdam~b46fb36a/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Je kunt dus het beste tijdens het kennismaken met deze hanenbezitter laten weten dat je last van het kraaien hebt. Zeg het op een rustige en vriendelijke manier, want met honing vang je meer vliegen dan met azijn. Klachten die hem betreffen moet hij eigenlijk altijd serieus nemen en als hij hiervoor openstaat, is hij/zij meestal ook wel vatbaar voor advies.
Een optie is voor de eigenaar om het haantje tussen 19.00 uur en 08.00 uur donker te zetten. Het binnenhok, de berging of de garage zijn daarvoor vaak geschikte ruimtes. De neiging tot kraaien wordt dan onderdrukt en het "lawaai" op gedurende de rustige uren van de dag blijft dan uit. Misschien dat je met dit verhaal naar je buurman kan gaan. Mocht dit niet helpen, kan je natuurlijk bij de gemeente een officiele klacht indienen, het beste met wat mede buren die hier ook last van hebben. De beste methode echter is toch om dit samen met de buren op te lossen.

Zelfs een wijkagent kan niet meer doen dan proberen te bemiddelen als het niet verboden is in de APV. Klagen bij de gemeente kan je altijd. De gemeente kan dan niet meer doen dan te onderzoeken op het gebied van geluidshinder en een enkele haan die nog relatief ver weg is, zal echter die norm niet overschrijden vrees ik.
amc
4 jaar geleden
vraagBraak1
4 jaar geleden
Dan ga ik binnenkort mijn vriendelijkste gezicht alvast oefenen en een kopje thee drinken met de buren :). En APV zal ik ook even in gaan duiken. Bedankt voor je antwoord :).

Andere antwoorden (1)

Hier in België word er gekeken naar de zone waar die haan zit. In steden is een haan zonevreemd en kan er sneller iets gedaan worden. Op 'den buiten' is zo'n beest normaal en in de meeste gevallen dus wel geen probleem. Al kan je naast een lastpak wonen die natuurlijk verder wil gaan...
Ik zou niet geloven als er niet zo'n regeling is in Nederland.

Wat kon ik online vinden
Last van kraaiende haan valt onder burenhinder.
Als er niet tot een akkoord kan gekomen worden onderling is het voor een vrederechter om het op te lossen.
Je kan ook wel voorbeelden vinden online.
Wat deed de vrederechter in de gevallen die ik las. Hij kwam langs en...
Die komt kijken hoever het gekraai van jullie af is. Hoeveel dieren er zijn. Hoe vaak het dier kraait op en half uur tot een uur tijd. Gesprek met de twee partijen.
Blijkbaar is het kraaien als overlast tussen 22 - 7 u
Maar andere vrederechter wil ook zeggen andere ideeën en twee cases kunnen erg verschillen.

PS : je kan hen ook de tip geven om de haan zijn stok hoger in het kot te maken. Zo hoog dat hij niet meer zichzelf kan uitrekken. Minder kans op gekraai. ( plank boven zijn kop werkt ook )
Het nachthok isoleren zo dat er minder lawaai te horen is.
Het nachthok verduisteren
4 jaar geleden
vraagBraak1
4 jaar geleden
Wat leuk, ik wist niets af van een vrederechter. Klinkt als een heel praktisch en toegankelijke vorm van recht. Ik zie wel dat dit een Belgisch concept is, helaas bestaat er zoiets niet in Nederland.Wel leuk te weten hoe dit bij onze buren geregeld is! De tips neem ik wel veel aan, die neem ik mee. Dankjewel