Hoe kan ik mijn zwerfkat tam maken?

ik heb een zwerfkattin in huis van 10 weken oud volgen mijn dierenarts.
Ik heb ze al 2 weken in huis.Maar ze is pas vanaf eergisteren agressief biginnen te doen.
Maar ze wil me steeds bijten en is agressief tegenover mij.
Wat kan ik hieraan doen?

4 jaar geleden
2.1K
Ivana
4 jaar geleden
Speel niet alleen met je handen, maar neem iets in je handen waar ze zich op richten kan. Dwing haar niet, speel niet te ruw. Praat zacht met haar, zodat ze aan je stem went. Wees geduldig en neem de tijd. Een zwerfkat tam maken doe je niet in een week. Heb ook begrip voor de houding van het katje. Als het in het wild, met een wilde moeder is groot geworden, dan is er een hoop agressie en zelfverdediging nodig om in leven te kunnen blijven.
popeye
4 jaar geleden
@Ivana je zou toch verwachten dat een kitten van 10 weken toch nog heel flexibel is?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Alles draait erom om het vertrouwen te winnen van het katje.
Dit kan je doen door het katje eten te geven uit je hand. Lok het katje naar je toe door wat eten op de grond te strooien en
probeer ze op deze manier te eten te geven stukje bij beetje.
Doe dit meermaals per dag, dan weet het katje dat.. telkens ze jou ziet... ze te eten krijgt.
Wissel af met kittenmelk, daar zijn ze dol op.
Zo win je redelijk vlug het vertrouwen.
Laat dus geen eten in een bakje staan, wel een bakje met water.
Rieneke1
4 jaar geleden
Als ze eerst niet agressief was en nu ineens wel, eerst een medische oorzaak uitsluiten. Heeft ze pijn? Verder zou ik willen weten hoe jij met het diertje omgaat (niet aanvallend bedoeld), en hoe en wanneer dit agressieve gedrag zich precies uit.
Rieneke1
4 jaar geleden
@ Popeye, er is een vrij strak socialisatievenster voor katten, nl tussen 3 en 7 weken, in die periode moeten ze regelmatig positief contact met mensen (en andere zaken) hebben om daar in hun latere leven ontspannen mee om te gaan. Daarna volgt nog een periode tot 12 weken waarin ze leren (als het goed is van moeder en nestgenootjes) om te gaan met frustraties en reacties van anderen, bijvoorbeeld wanneer spel te ruw is. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat vraagsteller ruw speelt, met de handen, en ja de kleine is nog te jong om een rem te hebben aangeleerd (ik gok maar wat).

Antwoorden (1)

Breng tijd met de kat door zonder haar rechtstreeks aan te raken. Wanneer de straatkat eenmaal wat tijd heeft gehad om aan haar omgeving te wennen, kun je voorzichtig contact met haar beginnen te zoeken zodat ze kan beginnen te wennen aan de omgang met mensen. Draag als je de kamer binnengaat lange mouwen, een lange broek, handschoenen en schoenen om jezelf te beschermen tegen krabben en bijten.Het kan ook een goed idee zijn om een stuk karton mee de kamer in te nemen dat je omhoog kunt houden als de kat je aanvalt.
Plan om iedere dag ongeveer rond hetzelfde tijdstip wat tijd met haar door te brengen—het hebben van een routine zal ervoor zorgen dat ze zich bij jou in huis eerder thuis zal voelen.
Klop voordat je de kamer ingaat en loop langzaam naar binnen.
Praat zachtjes tegen haar terwijl je probeert aan haar behoeften te voldoen (zoals het verschonen van de kattenbak en het verversen van haar water en voer).
Maak geen oogcontact met de straatkat en staar haar niet aan—dit zou ze namelijk als een teken van agressie kunnen zien. Draai in plaats daarvan je blik van haar af en houd je hoofd omlaag gericht.
Ga terwijl ze zich steeds meer op haar gemak gaat voelen bij je, iedere ochtend en avond ongeveer een uur bij haar in de kamer zitten. Behalve tegen haar praten kun je ook een boek lezen, of rustig naast haar op je laptop werken.
Probeer in het begin niet om haar vast te pakken.Als je haar probeert aan te raken is de kans groot dat je gebeten of gekrabd wordt en dat ze naar je gaat blazen.
Speel met de straatkat. Ook door met de straatkat te spelen kun je ervoor zorgen dat ze zich meer op haar gemak gaat voelen in jouw gezelschap, voordat je haar daadwerkelijk aan gaat raken. Koop een aantal lichtgewicht kattenspeeltjes bij de dierenwinkel en laat haar daarmee spelen terwijl jij bij haar in de kamer bent. Je kunt ook zelf een ‘kattenplaagspeeltje’ maken: maak een klein stukje stof vast aan een touwtje, en bind het touwtje vervolgens vast aan een klein stokje.
Voer de straatkat buiten. Het tam maken van een straatkat moet binnen in huis gebeuren. Dat de kat zo bang is voor menselijk contact wordt pas een probleem wanneer je haar in huis wilt halen. Als je een straatkat buiten te eten geeft zal ze je in de meeste gevallen op zijn minst beginnen te vertrouwen of er in ieder geval op gaat vertrouwen dat jij haar te eten zult geven.

Andere tips zie bron
fremar