Hoe weet bijvoorbeeld een hond/kat waneer je perongeluk op de staart trapt dat het perongeluk is?

Betekend dat dat het dier een zelfbewustzijn heeft?

4 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (1)

Dieren hebben wel degelijk een bewustzijn alleen is die op heel veel manieren anders dan die van ons. Het concept expres of per ongeluk kennen ze niet, dat is iets menselijks. De eerste reactie is in beide gevallen schrik. Je doet heel anders in je lichaamshouding en stemgeluid als je per ongeluk op z'n staart gaat staan dan wanneer je het expres uit boosheid doet. Je stem is dan lichter en hoger in frequentie. (Oww! Sorry!!!) Vooral honden kunnen veel afleiden uit je stem.
Maar per ongeluk of expres dat kennen ze dus niet.