hoe maak ik een oudere kanarie tam of in ieder geval minder schuw?

me kanarie vliegt weg als ik dichtbij kom maar gaat naar me kijken van een meter afstand help me alsjeblieft

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

een kanarie (of andere huisvogel) kun je het best van jongs af aan tam maken, op oudere leeftijd is dit erg lastig omdat de kanarie de aandacht niet gewend is en hij dus bang is van de aandacht die hij nu opeens wel krijgt.
door veel geduld en tegen de vogel praten went hij aan je stem en zal hij nieuwschieriger gaan worden. doe dan voorzichtig een stukje appel doorde tralies waar hij naar komt kijken en misschien wel van gaat eten, wanneer hij dit gewend is kun je je hand voorzichtig in de kooi houden met een stukje appel op je hand. wanneer de kanarie hier goed op reageert kan hij zelfs op je hand gaan zitten eten. wanneer de kanarie aan je hand gewend is kun je hem rustig proberen te aaien, naar mate hij aan je gewned raakt zal hij ook veel tammer worden.

wil de kanarie dit nu echt niet, blijf er dan vanaf, want een kanarie schrikt dan van je en door teveel schrikken raakt hij overstuur en wordt hij gestressed en daardoor kan hij in shock raken en zelfs overlijden.

ik hoop dat je hier wat aan hebt, maar heb dus veeeeel geduld met het beestje!
veel plezier :)