Hoe krig ik mijn hond van de bank?

Sinds wij een nieuwe bank hebben kruipt onze 7 jaar oude Shar-Pei elke nacht stiekum op de bank (of als wij niet thuis zijn). Als we wel aanwezig zijn dan denkt ze er niet eens over om op de bank te springen.

Ze weet donders goed dat ze niet op de bank mag komen en als we thuis komen en ze is net van de bank af, dan verraad haar hele gedrag al dat ze op de bank heeft gelegen (heel onderdanig).

Wie weet raad?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

geef haar allereerst een fijne nieuwe mand of een groot kussen als alternatief, zodat zij ook een lekker plekje heeft. vraag haar voordat je gaat slapen naar haar mand te gaan. beloon haar en geef haar n grote knuffel. zet vervolgens de stofzuiger naast de bank en rol de stekker tot aan de slaapkamer. doe alsof je gaat slapen, maar kijk stiekem door een raampje, kiertje van de deur. zodra de hond uit haar mand gaat en op de bank gaat liggen, doe je de stekker van de zuiger in het stopcontact. wat een rotgeluid! ze zal van de bank springen van schrik.
herhaal dit elke keer dat ze op de bank gaat liggen totdat ze de hint snapt, zet vervolgens voor enkele maanden de stofzuiger naast de bank zodra je weggaat of gaat slapen. na een tijdje is dit bank liggen uit haar systeem
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Leg iets op de bank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet haar op heterdaad betrappen. Doe alsof je weg bent. Zodra ze lekker op de bank zit even goed laten weten dat je het er niet mee eens bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hond denkt dat hij niet op de bank mag als jullie er zijn. Wanneer jullie thuis zijn weet hij dat hij niet op de bank mag. Hij asoccieert dus het niet op de bank liggen, met jullie aanwezigheid.

Wat je kunt doen is de kussens van de bank neerklappen. Als dat niet lukt, leg er dan andere kussens of een kleed op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is lastig om je hond af te leren om op de bank te gaan liggen als jullie niet in de kamer zijn. Toch moet je hier snel iets mee doen want met elke keer dat zij succes heeft (een lekker bank-ervaring) wordt dit gedrag natuurlijk beloond en daarmee moeilijker af te leren.

Wat je het beste kunt doen is spullen op de bank leggen waardoor er geen plaats meer is voor haar op de bank, of waardoor de bank onaantrekkelijk wordt om op te liggen. Kies hierbij voor iets makkelijks zodat het niet telkens een hele heisa wordt wanneer jullie de deur uit gaan of naar bed willen. Denk bijvoorbeeld aan aluminiumfolie, ballonnen, plastic tassen, ingeklapte tuinstoelen of schoenen.

Heeft je hond wel een eigen plek? Bij sommige mensen ligt de hond namelijk "gewoon ergens op de grond" en honden hebben ook behoefte aan een eigen plek.

Andere "oplossingen" zijn: een kleed over de bank of de hond in een ander vertrek doen wanneer je weggaat.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spullen op de bank helpt helaas niet, ze is ook nergens bang voor. Ze heeft haar eigen mand in de kamer tussen ons in, dat is echt haar eigen plekje .... todat we gaan slapen. Hiervoor hadden we een leren bank, daar zagen we haar niet op. Lekkere stoffen bank, dat vindt ze blijkbaar heerlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat ligt toch heel anders dan een leren bank he? Hm... misschien helpt het om een of twee leren jassen op de bank te leggen? (als je die hebt), of iets vergelijkbaars. Want het lijkt erop dat ze niet zo van leer houdt.
Door goed gedrag te belonen. Ik zou een bench of hele fijne mand aanschaffen, of zoals sommigen ook wel doen; een (oud)bankje voor de hond. Steeds als ze in de mand of bench ligt flink belonen met hele lekkere dingen (die ze anders niet krijgt; hoe lekkerder hoe beter!). En ondertussen zorgen dat ze niet op de bank kan (leg er een plank op, dat ligt niet zo lekker).
Het is wel belangrijk om heel veel te belonen, dit kun je (als het gedrag is aangeleerd) langzaam afbouwen. Wel blijven herhalen (het belonen met lekkers) af en toe.

Je zou ook kunnen leren werken met een clicker.

Succes! En vergeet niet dat het belangrijkste is om consequent te zijn en te belonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze heeft een heerlijke mand met dekbed erin :) daar mag ze niet over klagen dacht ik zo :) We gaan het belonen eens proberen of dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=YQDtO4y-MH4&feature=related maar die lijkt me zo dubbelop en verwarrend voor de hond.
het is niet goedkoop, maar als je de hond werkelijk niet op de bank wil, zou je een scat mat kunnen gebruiken.
persoonlijk ben ik daar echter geen groot voorstander van.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb net even filmpjes gezien ervan, dat daan we zeker niet doen! Misschien dat dit een manier is?
http://www.youtube.com/watch?v=YQDtO4y-MH4&feature=related
Rieneke1
13 jaar geleden
zo associeert de hond nog steeds het niet op de bank mogen met jullie aanwezigheid.
ik ben van de katten, dus met honden kan ik niet zoveel.
er zitten hier op de site twee hondendeskundigen, ivana en nieuwsgierig.
mochten zij niet reageren, dan zou ik ze even een pb sturen om raad, zij zullen je zeker kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige katten zijn werkelijk heel slim en lopen er langs.
Maar verder is het wel heel erg zielig zo'n mat.http://www.youtube.com/watch?v=-dQzYiuGQ4A&NR=1
Die mat met dat geluid is dan veel beter.
Zet, voordat jullie weggaan, haar eigen mand in een ander vertrek met de deur gesloten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Consequent iedere keer de hond van de bank sturen, hem daar nooit toestaan , ook niet als je daar zelf op zit.
Als je de hond bij je wilt hebben als je op de bank zit,neem hem dan OP SCHOOT, zodat hij ook dan NIET op de bank zit.
De aanhouder wint.
Zorg dat dat NIET de hond is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb precies hetzelfde probleem.Net een nieuwe bank.
Bij mij hebben beide honden een bents een mand en een stoel waar ze op mogen liggen.Dat is hun stoel, maar ik heb me nog niet omgedraaid of ze liggen op de bank.
Wanneer we naar ons werk gaan ga ik voor het raam staan wachten om dan een klap op het raam te geven.Hij kijkt dan op en denkt ja kom me er maar af halen hoor ik lig prima.
Ik ben consequent en blijf het maar wij weg en zij op de bank. Zo gemakkelijk is het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer eens een plantenspuit eerst moet je de spuit veranderen van nevel naar straaltje door aan de knop te draaien en dan op het moment dat hij op de bank wil schieten hij schrikt hier enorm van en de aanhouder wint
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon de kussen omhoog zetten, en als je dan thuis komt belonen dat ze er niet op heeft gezeten, begin met een paar minuutjes dat je weg bent en en dat de tijd steeds een beetje langer wegblijven... succes het is zo bij mijn hond gelukt