Waarom kijkt de kat mij recht in de ogen aan terwijl dat in kattentaal een bedreigend iets is?

Ik heb vernomen dat waneer je een kat recht in de ogen blijft aankijken dat een bedreigend voor de kat is. Maar de kat kijkt mij wel recht in de ogen aan, is die theorie een fabeltje?

5 jaar geleden
11.1K

Antwoorden (1)

Als een kat je aankijkt, is dat geen probleem. Een goed gesocialiseerde kat zoekt juist oogcontact met je. Zeker als hij iets van je wil, zoals eten. Maar een kat kijkt ook naar je, om jou en jouw gedrag te observeren. Als hij onzeker is in een (nieuwe) situatie, kijkt hij naar jou om uit jouw gedrag meer informatie over de situatie te krijgen.
Een ander verhaal is staren. Staren wordt door katten gezien als agressie.
5 jaar geleden
Ivana
5 jaar geleden
....en als je een kat vol in de ogen kijkt en langzaam je ogen sluit, opent en weer vertraagd sluit, dan kalmeert dat de kat. Zelf doen ze dat ook om vervolgens de kop langzaam weg te draaien.