Kunnen dieren van dezelfde soort met elkaar communiceren via "taal"? dus zoals wij mensen ook doen?

Ik heb 2 katten en 2 cavia's en vraag mij af of zij ook met elkaar praten

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Dieren communiceren op verschillende manieren met elkaar: met geluiden, geuren, kleuren, signalen en tast. Maar de wetenschappers zijn er niet van overtuigd, dat zij gebruik maken van een "taal", zoals de mensen wel doen.
De taal van de mensen onderscheidt zich door een aantal eigenschappen:
1. Willekeurigheid: er is geen relatie tussen een klank of een teken en zijn betekenis.
2. Culturele overdracht: taal wordt van de ene taalgebruiker op de andere overgebracht, bewust of onbewust.
3. Abstractheid: taal is opgebouwd uit abstracte eenheden die in combinatie een betekenis opleveren.
4. Afstand: taal kan worden gebruikt om te communiceren over dingen die ruimtelijk of qua tijd niet in de onmiddellijke omgeving zijn.
5. Tweeledigheid: taal werkt op twee niveaus tegelijk : een oppervlaktelaag en een betekenislaag.
6. Metalinguïstiek: de mogelijkheid om over de taal zelf te communiceren.
7. Recursie: een beperkt aantal taaleenheden kan een onbeperkt aantal uitingen voortbrengen.
Wel worden bij steeds meer dieren zeer ingewikkelde communicatiesystemen ontdekt. Zo gebruiken chimpansees in hun communicatie zo'n 66 gebaren. Maar ook in deze communicatiesystemen zijn de eigenschappen van de mensentaal nog niet ontdekt. Daarom gaan wetenschappers er vanuit dat de taal als communicatiemiddel, alleen voor mensen is.