Wanneer kun je een huisdier weer opgraven?

Ruim 3 jaar geleden heb ik mijn kat in de tuin begraven, gewikkeld in een katoenen handdoek.
Nu zou ik graag zijn botjes willen opgraven maar ik weet niet zeker of alles wel genoeg is 'vergaan' Ik wil namelijk niet nog huid e.d eraf hoeven halen.
Ik begrijp dat dit voor veel mensen als luguber zal worden gezien maar omdat deze kat mij heel dierbaar was wil ik hem graag op een of andere manier bij mij houden.
Tevens vraag ik mij af of ik zijn botjes op een of andere manier moet schoonmaken, moet dit bijvoorbeeld even gekookt worden voor ik ze in huis kan bewaren?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
13K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Niemand weet wat je nu aantreft. Dat ligt vooral aan de omstandigheden waarin hij heeft gelegen. Het kunnen alleen botten zijn, maar dat hoeft niet! Kun je de resten niet laten cremeren? Ik weet niet of dat kan. Dat je daarna de as hebt?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank voor uw antwoord. cremeren zou natuurlijk kunnen maar het lijkt mij juist leuk om de botten en met name zijn schedel te bewaren om bijvoorbeeld in de vitrinekast te leggen.
Ik hoop dat iemand mij kan vertellen na hoeveel tijd ik er zeker van kan zijn dat er alleen nog botten zijn overgebleven.
Z512099
5 jaar geleden
Hopelijk heb je het grafje goed gemarkeerd, je kan dan voorzichtig aan een zijkant graven en zien wat je tegen komt, ik vermoed enkel nog botjes bij een eventuele grafdiepte van 60 cm en gewone leem- of tuingrond na 3 jaar, zeker geen huid meer omdat de kat enkel gewikkeld was in een katoenen doek.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Inderdaad 'stiekem' even kijken.
Hoop voor je dat het al gaat lukken :)

Antwoorden (1)

Dat is moeilijk te zeggen.
Veel hangt af van hoe groot het lichaam is, hoe warm de omgeving, hoe vochtig...
Over het algemeen lijkt de tijd van 1 - 3 jaar voor een kat normaal.

Zelf heb ik de laatste keer dat ik een dier moest begraven per ongeluk een plek te ver naar rechts gegraven waardoor ik een soort 'blubber' tegenkwam. Mijn frank viel pas na enkele seconden te kijken naar 'wat is dat'. Ik bedoel maar, schrik niet als het nog niet helemaal perfect mooie botjes zijn.

Hoe je die moet schoonmaken weet ik niet. Als ik puur mijn zin zou doen, dan zou ik voor even koken gaan.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Alleen moet je niet koken, omdat het niet 'vers' is.
https://www.digibron.nl/search/detail/013b0892274933a3b24960fc/schedeltjes-en-skeletten-verzamelen