Hoe helpen wij onze hond weer rust te vinden na geboorte Baby?

We hebben een jonge hond (Friese Stabij) van iets meer dan een jaar oud. Sinds eind november hebben we ons gezin nog meer uitgebreid met onze lieve dochter. Die twee gaan erg goed samen, we hebben de hond goed laten wennen aan de kleine en je merkt dat de hond enorm voorzichtig is met haar.

Onze hond is ontzettend lief en super onderdanig. Zelfs voor een kleine chiwawa gaat ze op haar rug als die een beetje gaat snauwen. Er heeft nooit iets van dominantie of waak gedrag ingezeten tot de kleine kwam, het begon met iedereen die binnen kwam goed inspecteren en opzich is hier binnen ook niet echt een probleem. Echter gaat ze nu vaak uit het niets blaffen ook midden in de nacht. Als er mensen voor onze deur lopen, of er vreemde beesten in de tuin zijn. Ze gaat dan echt helemaal los. Ook buiten (zonder baby) lijkt ze veel meer waaks en begint ze soms echt uit het niets te blaffen (ik zie dan helemaal geen ander mens of dier).

Ik heb gelezen dat we haar vooral moeten blijven belonen als ze weer rustig is. Dit doen we dan nu ook, alleen ik vind dit vooral heel zielig voor de hond. Ze is veel meer onrustig en lijkt soms in haar waaksheid ook wel bang te zijn.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Of tips voor ons?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (2)

Alleen belonen als ze rustig is, is niet genoeg. Ze mag niet het idee hebben dat het beschermen van de baby (peuter) aan haar is toevertrouwd. Haar beschermingsdrift moet geblokkeerd worden.
IK heb ooit een gezin gezien, waarbij de hond (herdershond) iedereen ging blokkeren die ook maar waagde in de buurt van de kleine te komen. Zelfs de ouders werden op den duur niet meer toegelaten. Een hel gevaarlijke situatie. Het was zo hoog opgelopen, dat de hond naar het asielnoest verhuizen. Nou was dit een extreem geval. Maar beloon je jullie hond alleen als hij rustig is, dan zal voor het beest niet duidelijk zijn wat er verboden is. Maak de hond duidelijk, dat zelfs de kleinste waakzaamheid verboden is. Daarvoor hoef je niet te straffen, maar wel heel duidelijk zeggen en laten zien dat alles in die richting verboden is. De hond zal je dankbaar zijn, want ze heeft een taak op haar schouders genomen die te veel voor haar is. Dat mag ik uit je verhaal concluderen.
Je hond zal weer rustig worden, als je duidelijk zegt en laat zien dat de baby beschermen, in welke vorm dan ook, niet aan haar is. Dat die taak voor jou is!!!!
Ivana
5 jaar geleden
Inekez1
5 jaar geleden
+
"want ze heeft een taak op haar schouders genomen die te veel voor haar is"
Dat was ook precies mijn idee.
Laat duidelijk merken dat jij / jullie (de ouders) de roedelleiders zijn. Om het blaffen te corrigeren moet je vooral niet zelf gaan schreeuwen tegen de hond. De hond zal denken dat jij óók tekeergaat tegen datgene wat in haar ogen weggejaagd moet worden, ze wordt daardoor bevestigd in haar idee dat blaffen nodig is.
Als ik jou verhaal zo lees, heeft het weinig met bescherming te maken, maar gewoon een grote stap in haar puberteit, de stap naar volwassen gedrag. De hond ervaart inderdaad onrust omdat hij nu echt op eigen benen moet staan en dus bij gevaar moet reageren (blaffen om iets weg te krijgen, vluchten noem maar op) Je kan hier veel over lezen in de boeken van Sam Turner en Martine Burgers: je puber goed op pad. Bovendien is er veel in de situatie veranderd en ik weet haast wel zeker dat er minder tijd is voor de hond, juist nu dit zo belangrijk is! Ga eens aan de gang met was Hersenwerk voor Honden, en hou de benadering positief, de hond kan soms niet anders reageren dan dat ie doet....Ik zit nu net een hand-out te lezen na het bijwonen van een lezing van Sam Turner: de invloed van hormonen op het puberbrein. Erg interessant voor jullie als eigenaars. Luister ook goed naar de manier van blaffen, een hoge blaf geeft opwinding aan, een lage blaf= wegwezen hier. Kortom achter de computer kan je een hond niet beoordelen, dan kan jij alleen. Vindt wel dat je goed bezig bent overigens hoor!
jodyenboyke
5 jaar geleden
jodyenboyke
5 jaar geleden
Heerlijk weer een minnaar....graag onderbouwing.