Is het beter mijn kat ook vlees te eten te geven in plaats van alleen harde brokjes?

Is dat beter voor haar algeheel welzijn? Af en toe krijgt ze een gekookt visje, maar nooit iets van hart of kip. Zij is een erg bange poes en ik vraag mij af of geen vlees een reden zou kunnen zijn.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Vlees mag je gerust af en toe geven, maar liefst rauw en als extraatje. Als je volledig vlees, al dan niet rauw, wil voren dan is het een hele uitzoekerij om dat zo uitgebalanceerd te doen dat je katje niets tekort komt.

Wat wel erg goed is, is om je kat vaak een compleet natvoer te geven, en de brokjes als aanvulling. Natvoer lijkt qua vochtgehalte meer op een natuurlijke prooi, en dat is van belang omdat katten erg slechte drinkers zijn, met alle gevolgen van dien. Bovendien zijn katten eerder en langer verzadigd door natvoer en zullen ze minder snel te dik worden. Geef wel een goed natvoer, dus liever geen supermarktkwaliteit. Bij de dierenspeciaalzaak is veel prima spul te vinden.

Dat je poes bang is heeft niets met de voeding te maken. De ene kat is sowieso een grotere held dan de andere, maar veel heeft ook met de socialisatie in de eerste levensweken te maken. Een kat die niet te vroeg uit het nest is gehaald (niet voor 13 of liever nog 15 weken) en die in de eerste maanden van haar leventje met van alles op een positieve manier kennis heeft kunnen maken staat veel meer ontspannen en zelfverzekerd in het leven.
Rieneke1
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Heel erg bedankt voor het antwoord. Het geeft me een steuntje in de rug. Ik wil alles voor haar doen om haar wat zelfverzekerder te laten zijn.

Andere antwoorden (4)

Met rauw vlees is het altijd op te letten wegens gevaar voor salmonella en zeker al geen varkensvlees:In varkensvlees (vooral rauw varkensvlees is heel gevaarlijk) kan het virus van Aujeszky zitten. Dit virus is zeer gevaarlijk voor een kat. Als de kat eenmaal besmet is, dan is het altijd dodelijk.
fremar
5 jaar geleden
Nee, het is niet beter. In harde brokjes zit alles wat ze nodig heeft. Die bangigheid is psychisch, daar helpt natvoer niet.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Of het beter is kan je zo niet zeggen.
Kwaliteit van de brokjes en welk vlees doen er ook toe. Daarnaast heb je katten met verschillende smaken. Dus al zou het beter zijn dan nog is het de vraag of jouw kat het wil eten. De ene kat houdt van kip en de andere van vis. Verschillende smaken dus en katten -net als mensen- weten heel goed wat ze wel of niet willen eten.
---In de vrije natuur eten ze de hele prooi en daar zit geen graan vulling bij---
Vergeet niet de kwaliteit - beter niet supermarktkwaliteit kopen- van bv blikvoer. Er zit vaak veel vulmiddel in (tarwe) waar een kat niets aan heeft. Je kunt hele dure kopen maar er is ook goede voor een redelijke prijs te koop bij de dierenwinkel.
Ook katten houden van afwisseling, dus af en toe stukje rundvlees of wat hart en andere keer beetje kip of een visje is ook prima, variatie en voorkeur.

Katten hebben verschillende karakters een stoere kater of een grote overtuigende poes of een verlegen katje, daar heeft de voeding niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Heel erg bedankt voor het antwoord. Ik wil haar zo graag helpen. Dit antwoord ga ik samen met de andere antwoorden mixen. Wanneer ik af en toe dus iets van vlees zal toevoegen, is dat sowieso geen probleem....
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Toverbal
Nee hoor, af en toe als afwisseling dus, is geen probleem. Liever geen varkensvlees, zeker niet rauw. Eendagskuikens gekookt of rauw (dan buiten , balkon of tuin , ivm de vloeibare dooier). Gekookte vette vis (in magere vis zit minder voedingswaarde) of rauwe of gekookt kippen- of runderhart geen probleem.
Ook al geef je niet meer alleen maar harde brokken, blijf een dagelijks ververste drinkwater bak neerzetten. Liever nog twee stuks in verschillende kamers.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@jodokus52, een eendagskuiken is idd erg leuk om te geven. Ik geef mijn kat er af en toe ook eentje. Hij ziet het echt als prooi en gaat er het halve huis mee door, gooit het in de lucht en vangt weer. Echt geweldig!
Die dooier tip is wel handig ja. Ikwist dat eerst niet en dus zat mijn eethouk en vloer helemaal onder de gele spetters...
Je kunt dat best een- tweemaal per week doen ofzo. Diepvries koolvis zijn ze dol op - offer er een simpel pannetje aan op wat het meurt de tent uit als je het kookt en niet bevorderlijk voor je pan #houdbaarheid.
Zelf koop ik wel kwaliteit brokjes geen Wiksas rommel ed - veels te zout - koop het groot in en weeg gewoon af wat jouw kat moet hebben qua gewicht- uiteindelijk ben je goedkoper uit - ik durf te stellen dat het zeker scheelt in bezoekjes dierenarts.