Is bijv een kat slimmer dan iemand met ernstige zwakzinnigheid?

Of iemand met matige zwakzinnigheid.
Hoe kun je dat beste vergelijken?

5 jaar geleden
1K
Reddie
5 jaar geleden
Definieer even ''slim''.
Definieer even zwakzinnigheid.
popeye
5 jaar geleden
Gewoon een simpele vraag, is een kat slimmer of heeft het een hoger IQ dan een zwaar of matig verstandelijke gehandicapt mens? Aangezien een kat weet waar ie zijn behoefte moet doen enzo. En in staat is om dingen goed in te schatten. Is het dan een Ja of een Nee?
Erna55
5 jaar geleden
"...... aangezien een kat weet waar hij zijn behoefte moet doen enzo... " denk je dat een kat slimmer is.
Je gebruikt instinct onterecht als een ijkpunt voor slimheid.
Een kat kan zonder gereedschap zichzelf van voedsel voorzien. Dat kun jij niet. Is een kat dan ook slimmer dan jij bent ?
Rieneke1
5 jaar geleden
IQ testen voor mensen zijn niet waardevol om bij andere dieren af te nemen. Lees het boek van Frans de Waal eens: Zijn we slim genoeg om te weten hoe slim dieren zijn?

Antwoorden (2)

Dat kun je zo niet vergelijken. De hele hersenen zijn en werken anders.
5 jaar geleden
Hoe weet een kat bijvoorbeeld , dat hij/zij zichzelf helemaal en dus goed , gewassen heeft ? Of hoe weet de sneeuw , dat het , de hele grond bedekt heeft ?
Allebei , berust het op hetzelfde principe , lang genoeg , chaos . Als de kat maar lang genoeg , maar wat doet , is tie altijd schoon . Net als de sneeuw , valt volkomen willekeurig naar beneden , als het maar lang genoeg duurt , is de vloer altijd helemaal bedekt . Deze redenering kan alleen bedacht worden door een denkend wezen en dus ook door een zwakzinnig mens , misschien doet die er wat langer over , maar dat is op zich geen reden om aan te nemen dat die dat niet kan . De kat ( en de sneeuw ) daarentegen zal nooit , ook maar iets begrijpen van z'n eigen gedrag of waar het goed voor is . Simpelweg omdat de kat ( sneeuw ) niet kan nadenken , voor nadenken is taal nodig . Ik denk niet dat iemand de sneeuw ooit , slim , zal noemen . En als je het hebt over een ernstig of matig zwakzinnig mens , vergelijk je diens "slimheid" niet met de kat , maar met de niet-zwakzinnige mens . Je kunt alleen "iets" met iets anders vergelijken , niet met "niets". Iets , hoe weinig ook , is altijd meer dan niets .
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
zondag
5 jaar geleden
Ik ben het met je eens dat je geen appels met peren kan vergelijken. Maar waar baseer jij op dat een kat niet kan nadenken en dat voor nadenken taal nodig is. Dit lijkt mij volkomen uit de lucht gegrepen dus is volgens mij je reinste kletskoek.