Worden honden zelfstandiger?

Hai ! Ik heb mijn eerste pup van nu 5 maanden. Ik zit best veel te puzzelen kwa werk en afspraken omdat ik haar niet te veel alleen kan /wil laten. Nu is mijn vraag: worden honden zelfstandiger en makkelijker na maten dat ze ouder worden ? (Niet dat ik haar dan wel uren alleen laat!!!)

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3K
Ritsuka
5 jaar geleden
Ligt ook aan de opvoeding, jij moet je hond ook leren alleen te kunnen zijn
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Super bedankt ! Ik heb inderdaad een ruime bench waar ze het goed in doet maar ik merk dat ze het buiten fijner vind en soms als ze gaat slapen zelf er in gaat liggen. Ze bijt nika kapot ze is erg braaf ! Bedankt voor alle tips

Antwoorden (3)

Een hond is een roedeldier en is dus niet graag alleen. Je zult het hem/haar moeten leren en wel al van jongs af aan. Later zal dit heel moeilijk aan te leren zijn. Een oudere hond kan nog steeds moeilijk doen als deze alleen gelaten wordt, als het hem/haar niet aangeleerd is. Hij wordt uit zichzelf niet zelfstandiger of makkelijker.
Op deze site vind je veel waardevolle tips; http://www.hondenplaneet.nl/puppy/alleen-leren-blijven.php

In een bench voelen ze zich vaak veilig en ze slopen niets! Heb je geen bench of geen plaats ervoor, doe hem dan in een kamer voor zichzelf, waar hij weinig kwaad kan doen. Laat een kledingstuk met jouw lucht eraan, achter en geef hem iets om mee bezig te zijn zoals een voedselbal of -dispenser waar hij echt moeite moet doen om er iets uit te krijgen. Doe het geleidelijk aan en begin met kleine tussenpozen die je langzaam steeds iets uitbreidt, zodat hij langzaamaan went aan het alleen zijn. Ook een goede site;
https://www.ohmydogschool.com/nl/wp-content/uploads/sites/2/2013/07/Leer-je-hond-alleen-thuis-te-blijven1.pdf
amc
5 jaar geleden
Een hond kan je gemiddeld bespreken, maar er zijn verschillen.
Hoewel groepsdieren , leeft in een roedel en die kan ook uit mensen bestaan , zijn er meerdere soorten en rassen met andere eigenschappen.
-----
Er is veel verschil in hoe vervelend honden het vinden om alleen te blijven. Dit kan een eigenschap van het ras van je hond zijn: gezelschapshonden vinden het vaak erger dan bv veehoeders. Deze zijn gefokt en getraind om zelfstandig te werken.
Ook binnen rassen zijn er verschillen.
-----
Dieren die uit een asiel komen zijn speciaal gevoelig. Zij hebben een tijd lang geen speciaal gevoel gehad met een persoon en vormen bij plaatsing snel een sterke band. Zij zijn daardoor extra gevoelig voor het tijdelijk verbreken daarvan.

Kijk altijd naar de hond en hoe deze reageert en stem daar de training op af. Bij de ene hond zal je veel sneller door de stappen kunnen gaan dan bij de andere.
In de bron https://www.licg.nl/honden/alleen-thuis-blijven/#opbouwen vind je een opbouw voor training die geldt voor honden die nog niet geleerd hebben alleen te blijven zoals pups.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een pup moet leren om af en toe even alleen te zijn en dan zich rustig te gedragen. Je kan op dit moment dit goed aan gaan leren want de angstfase is achter de rug en zelfstandigheid wordt van nature gestimuleerd doordat de hond zijn omgeving zelfstandig gaat verkennen.
Ik ga er vanuit dat je over een ruime bench beschikt of een ruimte waar de pup geen kwaad kan. Nadat de pup goed is uitgelaten en gespeeld heeft, lok je hem op een leuke manier in de bench of ruimte met o.a. een Kong gevuld met lekkers en eventueel een t-shirt met jouw geur eraan. Verlaat voor 10 min. het huis en kom terug, de hond mag uit de bench of ruimte als hij stil is en rustig. Dit bouw je per dag op tot je max. 4 uur per dag de hond alleen kan laten mits er aan zijn belangrijkste levensbehoeftes is voldaan (eten, drinken, ontlasten en veiligheid). Nooit de hond alleen laten met kauwbotjes (verstikking).
jodyenboyke