Wat is er aan de hand met mijn vis?

Hoi, sinds ongeveer een week eet mijn vis niet goed. Hij laat (bijna) alle korrels liggen en nadat zo’n korrel zelfs maar een dag is blijven liggen komt er een soort glibberige doorzichtige pluis omheen bij de meeste korrels. Verder zit de vis het grootste deel van de dag in een hoekje, af en toe zwemt ie eens rond maar hij is niet erg actief. De watertemperatuur is ongeveer 10-15 graden en hij heeft een pompje en pas verse waterplanten. Ik heb het water pas verschoond want het was al een tijdje niet gebeurt maar ik zie weinig verschil, ook nu hij schoner water heeft.
Misschien handig om erbij te vertellen: hij zat eerst samen met een andere vis maar die is een paar maanden terug overleden, waarschijnlijk stress (de dag ervoor een hele bos nieuwe waterplanten en het aquarium is al niet zo groot dus de bewegingsruimte werd beperkt) en/of troebel water. Dus misschien dat hij zijn maatje mist?
En toen ik dus laatst het water ververste viel me, naast de bepluisde korrels, ook op dat er 3 schubjes in de bak lagen. Kan dit te maken hebben gehad met het water wat al even niet was ververst? Nu liggen er namelijk geen schubben.
De korreltjes zijn goed tot 2020 dus daar zou het niet aan moeten liggen...
Verder zie ik geen rare verschijnselen aan de vis. Formaat is niet veranderd, geen plekjes etc. (Zie evt bijlage, voor bepluisde korrel)

Ik hoor het graag,
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K
Z512099
5 jaar geleden
Uw vis, vermoedelijk een waaierstaart-goudvis, heeft geen honger omdat de temperatuur veel te laag is: onder de 15 C° gaat hun metabolisme veel trager en valt hun behoefte om te eten vrijwel stil, hij wordt dan ook minder actief.
De korrels die op de bodem liggen gaan beschimmelen en vervuilen het water, weghevelen dus.
Als je het echt goed wil doen: temperatuur verhogen, hoogwaardig voedsel en gevarieerd geven, een filter, een groter aquarium en goudvissen zijn groepsdieren, dus een maatje zoeken.
marjolein55
5 jaar geleden
Je kunt het ook na vragen bij een dierenwinkel die weten het wel.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ik denk dat je vis besmet is door die andere vis toen die dood ging

Antwoorden (2)

ik denk dat je vis ernstig ziek is ik zou naar de dieren arts gaan of hem gewoon uit zijn lijden verlossen. ik denk dat je nog wel een weekje kan afwachten maar daarna en hij doet het nog steeds moet je echt ingrijpen :-)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik weet niet om wat voor vis het gaat maar ik gok op een goudvis. Als je het aquarium/kom verschoont moet je niet al het water eruit halen want dan veranderen de waterwaarden teveel. Het is het beste om 1/3 deel water eruit te halen en vers water erin te doen. Het voer dat niet opgegeten word moet je eruit halen voer dat te lang in de bak ligt gaat schimmelen en daarmee vergiftig je het water van de vis. Hij zal zijn 'maatje' niet missen aangezien goudvissen geen sociale vissen zijn. Ik denk dat de vis ernstig ziek is en binnenkort dood zal gaan. vermoedelijk als gevolg van slecht voeren (alleen goudviskorrel/vlok is niet voldoende) en als gevolg van vergiftiging (een goudvis van ca. 9cm plast 3 liter per dag dus een kom van 9L zit binnen 3 dagen vol goudvis urine + het verkeerd verschonen van de bak.)