Welk voedsel geef ik een kitten?

We hebben vandaag een door de moeder achtergelaten kitten gevonden in een nest. Het beestje is ongeveer 4 a 5 weken oud. We zitten nu een beetje met het handen in het haar, want nog nooit eerder katten opgevoed. We hebben het beestje in een doos in huis gezet met wat melk er bij. Wat kunnen we verder het beste doen qua voeding en verblijf, iemand ervaring?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
5 jaar geleden
Wat voor melk? Katten kunnen geen lactose verteren.
Denk dat je het beste contact op kunt nemen met de dierenambulance, dierenarts, of asiel.
AnnBoo8146
5 jaar geleden
Ga vanavond nog met het diertje naar een dierenarts. Deze kan het diertje nakijken en ook advies geven over de verzorging ervan. Want het gaat er mogelijk niet alleen om wat je het te eten geeft, maar ook om op welke manier en hoevaak.
Rieneke1
5 jaar geleden
Neem contact op met de dierenarts en laat het diertje nakijken, en kijk via de dierenarts, het asiel, facebook, de dierenambulance of iemand een zogende poes heeft met kittens van dezelfde leeftijd waar deze bij zou kunnen. Het beestje heeft nog een week of tien opvoeding nodig van moeder en nestgenootjes.

Antwoorden (2)

Elke supermarkt en dierenspeciaalzaak heeft speciale brokjes voor kittens.
Dat eten ze tot ze een maand of 3 zijn.
Maar een kitten van 4 weken heeft ook nog melk nodig.
Te krijgen bij de dierenarts.
En als je echt niets anders hebt, geef dan gewone halfvolle melk, maar slechts een klein beetje. En voldoende schoon drinkwater.
5 jaar geleden
Rieneke1
5 jaar geleden
Idd kittenmelk van de dierenarts. En als je echt even niets anders hebt, dan koffiemelk, maar alleen in uiterste nood. een kitten met diarree droogt snel uit.
Je kan de kitten nu ook nog kittenmelk geven, kan je kopen bij een dierenzaak. En eventueel een zuigflesje voor heel jonge kittens. (hoeft niet als het zelf al kan drinken van een schotel of bakje).
Vanaf 4 weken kunnen ze vast voer gaan eten.
Er komt nog meer bij kijken. Ook ontwormen moet gebeuren. En vaak ontvlooien, hoewel daar de meningen over verschillen, vanaf welke leeftijd van de kat dat kan.