Hoe groot moet een kooi zijn voor 2 (volwassen) dwergkonijnen?

Ik kan mijn ouders er misschien van overtuigen dat ik een konijn krijg, en misschien zelfs ook wel 2. Ik heb namelijk gehoort dat het beter voor konijnen is om met zijn tweeen gehouden te worden (?). Hoe groot moet een kooi zijn voor 2 (volwassen) dwergkonijnen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
14.5K

Antwoorden (4)

Konijnen zijn inderdaad sociale dieren, en één alleen in een (soms erg klein) hokje leidt tot een armetierig leven voor het dier.
Als vuistregel zou ik aanhouden: driekwart vierkante meter oppervlakte voor een dwergkonijn, en minimaal 1 m2 voor twee konijntjes. Groter is altijd beter.
Let wel goed op dat je twee rammetjes of twee voedsters neemt. Anders zit je binnen een jaar met 40 konijnen.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
twee rammetjes of voedsters kunnen juist gaan vechten en wordt afgeraden. Natuurlijk is het mogelijk maar om ongelukken te voorkomen is het beter als ze een voedster met een ram te koppelen en vervolgens te laten castreren indien je geen nakomelingen wilt.
Minimaal 2 vierkante meter.
Voor het welzijn van konijnen is samenleven met een soortgenoot heel belangrijk; in Zwitserland is het zelfs verboden om maar 1 konijn te houden.

2 konijnen van hetzelfde geslacht is riskant;
Je kunt er alleen van uit gaan dat het goed gaat als ze al volwassen zijn (door de puberteit heen zijn) en al jaren samen zijn zonder te knokken.
In een professionele opvang kunnen ze dat bepalen.

Jonge konijntjes van hetzelfde geslacht kunnen heel leuk zijn samen, maar na de puberteit kunnen ze alsnog heftig gaan vechten.
De beste keuze is een gecastreerde ram + voedster.
De kans op een geslaagd koppel is dan het grootste.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Aangeraden wordt om minstens een hok te nemen van 140 cm bij 50 cm, echter heeft een konijn veel meer bewegingsruimte nodig om gelukkig te zijn. Het nemen van een ren is een goede optie of ze moeten vrij door het huis of tuin kunnen lopen, echter moet er wel gekeken worden naar de veiligheid met betrekking tot roofdieren want daar moet het hok en beweegomgeving indien ze buiten staan wel veilig voor zijn.

Konijnen zijn gezelschapsdieren en kunnen beter leven met een vriendje, net als mensen wij zijn ook niet graag alleen. Het is ook niet zo dat een mens hetzelfde kan bieden als een mede konijn. Konijnen zijn gelukkiger met zijn twee of met een groep. Wel wordt aangeraden om een ram (man) met een voedster (vrouw) te nemen, indien je geen kans op nakomelingen wilt kan je ze laten castreren. Het is wel gewoon mogelijk om twee rammen of voedsters bij elkaar te zetten maar het gaat regelmatig fout. Je moet maar net het juiste koppeltje hebben.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Elk konijn heeft minimaal 1 vierkante meter nodig, maar dat is eigenlijk al heel erg weinig. Het is beter om minimaal 2 vierkante meter per konijn aan te houden, maar liefst nog wat groter.
Het gaat niet alleen om de totale oppervlakte maar ook om de lengte en de breedte.
Een handige richtlijn is een hok dat vier tot zes keer de lengte heeft van het volwassen konijn.
De breedte van het hok moet minimaal driemaal de lengte zijn van het konijn als die is uitgegroeid. Een dwergkonijn wordt ongeveer 30 centimeter lang, het hok moet dus een minimale breedte hebben van 90cm.
Als ze rechtop in hun hok staan mogen hun oren niet de bovenkant van het hok raken, en ze moeten er in alle richtingen languit in kunnen liggen.
Dus minimale maten voor twee dwergkonijntjes: 180x90 is wel het absolute minimum.
Bij de berekening van de minimale maten maakt het ook verschil of het om een binnen of een buitenhok gaat.