kitten blijft onder bank wat moet ik doen?

Sinds vandaag heb ik een kitten alleen zit deze de laatste 3 uur alleen onder de bank. Ze heeft nog niet gegeten, gedronken. Wel heeft ze aan de kattenbak geroken maar nog geen gebruik van gemaakt. Ze moet nog wennen aan zowel het huis als aan mij. Moet ik der met rust laten of juist aandacht geven?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Ja, dat is redelijk normaal. Het beestje is waarschijnlijk nog niet op zijn gemak en heeft daar tijd voor nodig. Ik mag hopen dat het niet jonger is dan 12/14 weken, want dan heeft het beestje het nog veel, moeilijker omdat hij/zij te vroeg bij de moeder is weggehaald.
Laat het met rust. Ga vooral niet proberen om het vanonder de bank vandaan te 'sleuren'. Laat maar zitten, beweeg rustig door de kamer. Zet de kattenbak in de ene hoek en het eten en water een eind verder. Als alles stil is en niemand aandacht aan het dier besteedt, komt het langzaam bij de mensen. Maar ook dan: gun het de tijd. Je kunt het dier helpen door een feromonen verstuiver in het stopcontact te pluggen. Verkrijgbaar bij de goede dierenspeciaalzaak. Die geeft de geur af van het moederdier en dat kalmeert.
Ivana
5 jaar geleden
Rieneke1
5 jaar geleden
Feliway is geen DAP, en geeft niet de geur af van het moederdier. Verder eens.
Ivana
5 jaar geleden
Wanneer een kat zich prettig en veilig voelt in zijn omgeving, dan wrijft hij met zijn wang langs meubels, jouw benen of de hoeken van de muur en laat hierdoor een gezichtsferomoon achter. Deze gemarkeerde plekken en objecten worden door de kat als geruststellend en vertrouwd ervaren. FELIWAY® is een kopie van dit gezichtsferomoon (of ‘kopjesferomoon’) van de kat. Door de natuurlijke gezichtsferomonen van de kat in je huis te verspreiden, geeft FELIWAY® je kat een vertrouwd en veilig gevoel in zijn omgeving. O.k.Rieneke, maar zijn moeder scheidde dit ook af, dus is het een geruststellende herkenning.

Andere antwoorden (1)

Het is best normaal voor een kitten. De kitten moet nog wennen aan alles dat nieuw is daarom probeerd hij zich te verschuilen. Blijf op een lief toontje tegen hem praten je kan ook het eten naast de bank neerzetten hij krijgt vanzelf wel honger. Je moet de kitten er zelf onderuit laten komen anders voelt hij zich alleen maar meer bedreigd