Mijn hond plast ineens binnen, wat kan ik hier tegen doen?

Sinds de verhuizing van +/- 2 maanden terug plast mijn hond regelmatig binnen. In ons oude huis heeft ze dit nooit gedaan. Mijn hond is een dwergteckel van 2,5 jr oud.

Hoe kunnen we zorgen dat mijn hond stopt met binnen plassen? Hoe lang kan zij haar plas ophouden? Als we even boodschappen doen of op bezoek gaan en we komen terug ligt er weer een plas op de grond. Soms ook wel eens direct na het uitlaten.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Goed, eerst lichamelijke oorzaak uitsluiten. Maar dan kan het zijn dat je hond markeert. Markeren is met de eigen urine de geuren van voorgaande bewoners (mens en dier) maskeren. Sommige honden hebben daar behoefte aan om zich in een nieuwe omgeving veilig te voelen. Dat moet je natuurlijk niet toelaten. Je zou aan je dierenarts dus kunnen vragen of hij kalmeringstabletten heeft voor de komende periode.
Vervolgens is het van belang te weten of je hond een angstig en onderdanig type is of een dominante hond die graag de boventoon wil voeren. Dat kan ik hiervandaan niet beoordelen. Je zou een gedragtherapeute kunnen inschakelen om dat te beoordelen, maar met een dosis gezond verstand en een strakke opvoeding moet je het ook kunnen redden. Als het inderdaad de verhuizing is, gaat het over als de hond "geland" is en jij de baas blijft.
Ivana
5 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Plotselinge gedragsveranderingen bij een huisdier hebben meestal een medische oorzaak.
Ga dus met je hond naar de dierenarts, kans is groot dat er een achterliggend probleem is waardoor ze ineens in huis aan het plassen is.
5 jaar geleden
Ritsuka
5 jaar geleden
Ik zou graag een verklaring horen voor de negatieve duim.
ronron1212
5 jaar geleden
Ja dat zou ik ook wel willen want het is een goed antwoord +
Erna55
5 jaar geleden
Plus, goed antwoord.
Inekez1
5 jaar geleden
- is niet van mij, maar je antwoord is wel erg kort door de bocht en alleen gericht op een medisch probleem. Het plassen is begonnen na een verhuizing. Stress en onzekerheid in de nieuwe omgeving, gecombineerd met het alleen achterlaten in een huis wat de hond misschien nog niet met 'veilig thuis' associeert, kan hier een grote rol spelen. De dierenarts zal dan geen medisch probleem constateren en het plassen zal blijven. Natuurlijk is het verstandig om een medische oorzaak uit te sluiten, maar daarmee heb je nog geen oplossing.
Stress door de verhuizing kan het antwoord zijn, maar beginnen met bezoek aan de dierenarts is verstandig. Lichamelijke kwalen moet je altijd eerst uitsluiten, daarna kan je kijken naar andere oorzaken. Eenzaamheid of verdriet bij verlies van een mensen- of hondenvriend kan ook nog.