Iemand tips voor moeilijke paarden tijdens hoeven krabben?

Ik heb een 10-jarige verzorgpony die ik sinds een jaar verzorg. Ze heeft voordat ik er was nauwelijks contact gehad met mensen dus ik heb haar zelf alles moeten leren. Ik heb haar zelf geleerd om een voetje te geven en dat doet ze nu ook hartstikke braaf. Maar zodra ik met de hoeven krabber de hoef aanraak wilt ze haar been terug en begint ze te lopen. Eigenlijk raak ik de hoef nog niet eens aan, alleen de viezigheid die in de hoef zit en ik doe het heel voorzichtig en zacht. Verder trapt ze niet. Ik vraag me af waarom ze het niet fijn vindt. Misschien pijn of vindt ze het gewoon een raar gevoel? Als iemand ideeën en/of tips heeft, laat het me weten!!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kijk hier maar : https://www.startpagina.nl/v/dieren/huisdieren/vraag/612813/tilt-paard-benen-hoeven-krabben/

Antwoorden (2)

Een stokoude pony kan artritis hebben in de gewrichten, waardoor het omhoog houden van een beeen pijn doet. Maar dat lijkt me bij een 10-jarige erg onwaarschijnlijk.
De 'fout' is dat je het heel voorzichtig doet. Het is belangrijk dat je doortastend optreedt, en duidelijk bent in wat je vraagt. Het gaat om 'macht'.
Door na enkele pogingen op te geven leer je je pony dat het uiteindelijk niet hoeft als-tie maar elke keer zijn been terugtrekt. Zo maak je het voor jezelf steeds lastiger, en op een gegeven moment lukt het helemaal nooit meer.
Als je pony verder braaf is en geen grote gebreken heeft zul je de confrontatie aan moeten gaan. En moeten winnen!
Trek daar voldoende tijd voor uit, en iemand in de buurt om te helpen kan ook handig zijn. Het werkt als volgt:
Neem het been op, en zodra hij terugtrekt laat je hem 10 passen achteruit lopen. Ogenblikkelijk reageren! Neem weer het been op etc. Zodat hij het achterwaarts gaan in verband brengt met zijn weigering om het been omhoog te houden. En achterwaarts gaan vindt-ie niet leuk, dat is voor een paard best wel een inspanning. Een slimme pony heeft al na een keer of 4 a 6 het verband in de gaten, en kiest dan eieren voor zijn geld. Het kan ook langer duren.
Hou een zweepje bij de hand, zodat achterwaarts ook echt achterwaarts is. Niet te sloom.
LAAT ZIEN WIE DE BAAS IS.
Succes gewenst.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oneens! Een paard doet altijd zn best voor je totdat jijzelf ook vervelend gaat doen
Hoi
In het begin heb ik een belangrijke vraag: Hoe houdt hij zn hoofd? Worden zn ogen wit? Doet ie zn oren naar achteren? Dan doet het echt pijn. Dn zou ik de dierenarts erbij halen. Zoniet dan leg ik het hier uit.
Ten eerste, heb geduld en word niet boos op je paard. Hij zal (als jij lief tegen hem/haar bent,) ALTIJD zij best voor je doen! Ok hij is natuurlijk ook weleens ondeugend maar toch wil hij je dan geen pijn doen. Het probleem is dat het paard jou heel vaak niet begrijpt. Dus: GA NOOIT SLAAN!! DAT HELPT NIET! DAN SCHRIKT HIJ ALLEEN MAAR EN WORDT IE BANG VAN JE!!!
Vraag eerst is gewoon een voetje, zonder hoevenkrabber. Zodra hij luisterd en zijn voet stil houdt zet die dan meteen neer! En beloon hem. Dat ga ja steeds vaker doen en opbouwen. Als hij het heel goed doet kan je zachtjes gaan uitkrabben. Als hij dat goed doet meteen belonen. Je kan natuurlijk niet altijd blijven belonen maar uiteindelijk is " goed zo!" En een klopje ook goed suc6!

Blijf hoe dan ook altijd geduld hebben!