waarom eet mijn hond (labrador retriever )poep van andere honden?

Als ik alleen met hem loopt (los) is er niks aan de hand, ik hou hem dan ook goed in de gaten. maar zodra we iemand tegen komen met hond dan gaat hij als eerste wel enthousiast naar die hond toe maar binnen paar tellen is hij druk opzoek naar poep en eet het dan ook op. hij luistert dan ook nergens meer naar. ik vindt dit echt ranzig en erbij hij raakt hier van aan de diarree. de hele tijd aan de lijn vindt ik ook niet wat, vindt dat een hond ook lekker mag rennen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Ja dat heet coprofagie... bijna alle honden doen het, maar de een is er meer mee bezig dan de ander. En... het is de natuur. :-) Het fenomeen heet coprofagie.

Mogelijke oorzaken van coprofagie kunnen zijn:
gedragsstoornis (stress, frustratie, verveling),
aangeleerd als pup tijdens het ontdekken van de wereld, maar het gedrag is nooit meer weg gegaan,
medische oorzaak (lever, alvleesklier),
mineraal- of vitaminetekort,
honger,
gewoon omdat het lekker is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dank je wel. ik zal er maar aan moeten wennen blijkbaar :-(
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ja had dat al door gelezen, maar hij krijgt al goede voeding,en ik laat hem pas los als ik zeker weet dat er geen drollen liggen, maar het is alleen als ik iemand tegen kom met hond dat hij eerst wel enthousiast naar die hond toe gaat maar vervolgens ook direct opzoek gaat naar drollen. dat is het vreemde eraan. zit te denken om weer op cursus te gaan misschien dat dat helpt.
jodyenboyke
6 jaar geleden
+
Artikel goed lezen dus!
Het antwoord hieronder is prima en je kan diverse zaken gaan ondernemen.
Wat ik opmaak uit jouw uitleg, is dat het stress gerelateerd is, hij vind andere honden dus ontzettend spannend. Je kan jouw hond dus helpen door hem niet meer in deze situatie te brengen, waarom zou hij contact moeten maken met andere honden? Ik loop ook 95% van de mensen die ik tegenkom voorbij. Wat je kan gaan oefenen aan de lange lijn is: ontmoeten van andere hond op afstand en zodra de hond op zoek gaat naar poep, ga jij je hond roepen en krijgt hij iets heel heel erg lekkers! Het moet voor jouw hond echt lekkerder zijn als die drol, dus haal alles uit de kast. Hond moet gaan denken van andere hond= leuk= lekkers bij de baas. Gedrag wat al een tijd bestaat kan je niet binnen enkele keren oefenen er uit krijgen. Wil je geen moeite doen maar wel ontspannen wandelen dan is een muilkorf (baskerville) een goed alternatief. Voordeel is dat andere mensen hun hond lekker bij zich houden.
jodyenboyke
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dank je wel voor je reactie, ik ga hier mee aan de slag en hopelijk is het over paar maand over.