Gaan alpaca's naar de slager?

Als een Alpaca oud is, geblesseerd of gewoon nergens geschikt meer voor, gaat-ie dan naar de slager?
Ik zie nooit alpacavlees in de schappen van de supermarkt.

6 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (1)

Nee, een alpaca zal hier niet eindigen bij de slager.
Alpaca vlees is niet geschikt voor commerciële consumptie om twee redenen.
() Er zijn geen medicijnen, ontwormers etc. officieel gelicenseerd voor alpaca's. In Europa zijn strenge regels omtrent bv antibiotica wat i vlees terecht kan komen..
Omdat apaca;s geen vleesproductiedieren zijn kunnen veeartsen redelijk soepel omgaan met medicijngebruik.
() Er zijn, gezien het besluit productiedieren, (nog) geen slachthuizen die goedgekeurd en geautoriseerd zijn voor alpaca's.
Wel kun je bij een zelfslachtende slager een alpaca aanbieden voor vlees voor eigen gebruik.