Onze poes heeft steeds last van een blaasontsteking, en problemen met poepen, wat is wijsheid, in laten slapen of niet?

Wij komen dus geregeld bij de dierenarts, die hem dan een klisma geven, en een spuit tegen de blaasontsteking.
Zo lappen ze hem steeds weer op.
Wij hebben foto"s laten maken van zijn darmen, maar daar is niets op te zien.
Wat vervelend is dat het steeds terug komt, en hij er dan ook zichtbaar onder lijdt.
Hij kruipt dan steeds weg, verhaard heel veel, en wil niet geaaid worden.
Wij houden ontzettend veel van onze poes, en dat al vele jaren.
Wat is nou wijsheid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

je hebt hier met twee verschillende problemen te maken.
allereerst de steeds terugkerende blaasontstekingen.
wat is dat voor spuit die hij krijgt?
antibiotica geven heeft niet veel zin, omdat maar een heel klein percentage van de blaasontstekingen bij de kat bacterieel is.
soms triggert blaasgruis de ontstekingen, is dat onderzocht?
meestal zijn ze echter ideopatisch, dwz dat er eigenlijk geen oorzaak voor aan te wijzen is.
mocht je kat blaasgruis hebben, dan moet hij levenslang op gruisdieet (als het struviet betreft, oxalaat vereist meestal een operatie).
royal canin urinary s/o is een prima dieetvoer, wat struviet oplost en oxalaat voorkomt.
mochten de ontstekingen ideopatisch zijn, geef dan zodra je de eerste verschijnselen ziet wat meloxicam.
een druppel per kg lichaamsgewicht dagelijks.
de eerste dag geef je een dubbele dosis.
meloxicam is een pijnstiller met ontstekingsremmende werking.
na een dag of drie is het meestal weer over.

dan de terugkerende verstopping.
ik neem aan dat je dagelijks laxeermiddelen geeft?
experimenteer hier wat mee, de ene kat doet het goed op het ene middel, de andere doet het goed op weer iets anders.
een druppeltje olie bij het voer kan, maar doe dit niet dagelijks.
geef de kat alleen natvoer of versvoer, en zorg dat er in ieder vertrek waar de kat komt, water staat.
als het een buitenkat betreft, zorg dan dat hij buiten ook water ter beschikking heeft.

tot slot; je kent je kat het best, en alleen jij kan, in overleg met je dierenarts, besluiten wat wijsheid is.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

kwaliteit van het leven voor de poes gaat voorop.

ik ga niet zeggen of je het beestje moet laten inslapen of niet, dat is uw keuze, maar de poes moet wel een waardig bestaan kunnen leven.

sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 omdat je het eigenlijke antwoord heel netjes verwoordt!
Als het lijden van de poes te erg word..
Dan zou ik er serieus over nadenken het beestje in te laten slapen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag eerst om een second opinion bij een andere dierenarts
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha ik denk nie dat het verstandig is de poes ta laten in slapen want hij zal meschien PDS hebben en daar kom je bij dieren op latere leeftijd achter heeft de kat vaak warmen oren ? En hoe oud is die? Is het een vrouwtje of een manetje?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wijsheid is een second opinion aanvragen, de poes steeds maar oplappen is niet goed, het moet genezen worden! Het beestje moet er volledig bovenop komen. Als de klachten steeds terugkomen is het beestje niet genezen.

Onderzoek alsjeblieft eerst alle mogelijkheden voor op het laatste over te gaan, maar zorg er voor dat het beestje zich ook weer prettig voelt, lukt dat niet.... dan veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb net zo`n zwart-witte europese korthaar en hij heet Felix. Hij ziet er nl. precies zo uit als de kat op de Felix verpakking. Het zou een foto van hem kunnen zijn, maar dit terzijde, hij at ook alleen voer van Felix. Ik heb wel eens ander voer geprobeerd, maar hij wilde Felix!
Op gegeven moment werd hij ziek en had ook geen ontlasting meer. De dierenarts constateerde blaasgruis en
adviseerde tegen de ontlastingproblemen eens ander voer te geven. het bleek te eenzijdig voedsel te zijn wat Felix kreeg. Hij moest speciaal voedsel eten voor de rest van zijn leven en dan zou het helemaal goed komen. Ik moest het natuurlijk bij de dierenarts kopen en deed dat ook in het begin. Het werd me toch wel duur en ik besloot onze felix gewoon weer kattenvoer uit de supermarkt te geven, alleen gevarieerder. Ik wissel nu af met Whiskas, soms Purina en de pakjes van de markt. Ik heb ook altijd wat Gourmetblikjes in huis voor het lekkere. Als hij nl. gaat eten, is het nooit zo veel. Hij jaagt nl. ook veel in de tuin. Ik woon vlak bij de duinen en daar lopen nogal wat muizen. De hele straat klaagt er op gezette tijden over, alleen wij en onze naaste buren aan weerszijde hebben er geen last van. Tja, wij hebben felix die het als zijn territorium ziet en regelmatig de buurvrouw bevrijdt van zo`n ongenode gast. Hij heeft nooit meer last gehad en drinkt zijn water uit de vijver of een vogeldrinkbak die buiten staat. Binnen heb ik een grote schaal met water en drijfkaarsen op de vensterbank en zodra hij droge brokjes gegeten heeft, springt hij op die vensterbank om daar water te drinken. Vers water wil hij nu eenmaal niet. Hoe ouder en viezer, hoe liever. Ik zou zeggen, probeer het eens met ander voer dat vooral voor urinewegen/darmen goed is. Ook zoals hierboven voorgesteld een second opinion zou ik je aanraden. zo`n dierenarts wil nl. ook verdienen aan al die klisma`s en zo`n beestje kan straks niet meer zonder!
amc