Waarom sleept mijn kat een dekentje in de kattenbak na haar behoefte?

Ik ken meerdere mensen waarvan de kat dit doet, die van mij doet het al vanaf kleins af aan.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (3)

Als enige verklaring zou ik kunnen geven, dat ze haar behoefte wil toedekken. In de tuin/aarde kan ze het onderspitten. Op deze manier wil ze haar sporen/geur uitwissen om niet te worden ontdekt door de vijand. Dit is een diep geworteld natuurgegeven. De kattenbak is een plaats waar weinig of niets valt onder te spitten en op deze manier bedekt ze haar geur met het dekentje.
Ivana
6 jaar geleden
Zoals Ivana in een eerder antwoord al aangeeft, wil de kat haar behoefte begraven. een oplossing zou dan ook kunnen zijn om een veel dikkere laag kattenbakkorrels te voorzien. Maar er speelt meer. Een kat heeft eerder de neiging haar behoefte flink te begraven als de kattenbak te dicht op de etens- of drinkbak staat, of in het hart van haar territorium. Afstand tot de rest van haar spulletjes kan helpen, evenals een tweede bak die wat meer aan de randen van haar territorium staat, hoewel het natuurlijk wel een rustige plek moet zijn.De natuurlijke behoefte van een kat is het hart van haar territorium geurvrij te houden, maar aan de randen haar behoefte onbedekt te laten, als een soort grenspaaltjes.
Rieneke1
6 jaar geleden
Mijn kattin deed dit ook, maar dit probleem is inderdaad van de baan sinds ik meer kattenzand in de kattenbak doe.