Kan mijn nieuwe konijn bij mijn hond?

Ik ga binnenkort een konijn uit de dierenwinkel ophalen. Het beest is van augustus, tam en niet bang voor honden. Mijn hond (jackrusssell) is behoorlijk fel tegen andere honden. Toen ik een hamster had werd de hond ook helemaal gek. Veel kwijlen en blaffen en niet weg willen bij het hok van de hamster. Nou ga ik binnenkort verhuizen naar een nieuwe woning en ik dacht dat dat misschien wel in mijn voordeel kan werken om de hond aan mn konijn te laten wennen. Dus eerst het konijn in huis laten loslopen en daarna de hond erbij? Of het konijn nu al aan de hond voorstellen en dan in het nieuwe huis weer?

Iemand een goede manier van introduceren? Heb van de medewerkers van de dierenwinkel gehoord dat als je consequent bent voor de hond hij het echt wel kan leren om niet te “jagen”. Maar hoe pak ik dit aan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Weet wel dat een Jack Russell de hond is voor de konijnenjacht. Het is een terriër, een onder-de -grond-jager dus. Speciaal gefokt voor de jacht in konijnenholen.
Je kunt een hond wennen aan een konijn, maar als zijn genen vertellen dat hij er achteraan moet, dan is het heel moeilijk om hem dat uit het hoofd te praten. Wat anders zou dat zijn bij een Labrador of een Vizsla, ook jachthonden. De twee laatsten zijn jachthonden die alleen jagen als ze daartoe opdracht krijgen van de jager (baas) en niet zo zelfstandig opereren als de Jack. Met heel veel moeite en grote oplettendheid kan je zorgen dat je hond het konijn accepteert als medebewoner, deel van de roedel. Maar ik durf er niet mijn hand voor in het vuur te steken dat het lukt. Het weg hippen van het konijn kan bij de Jack de trigger zijn om er achteraan te gaan. Dan houd je alleen nog konijnenbout over.
Ivana