Mijn hond van 8 maanden vertoond plotseling agressief gedrag naar andere honden, wat kan ik hier aan doen?

Hoi allemaal,
Mijn hond Felix, Irish soft coated wheaten terrier, is 8 maanden oud en vertoond plotseling agressief gedrag tegenover andere honden.Hij vertoond ook dominant gedrag bij andere honden, zoals rijden. Dit deed hij eerst ook al, maar toen kwam er geen agressie bij kijken. Hij is nooit bang geweest en als pup sprong hij al op elke hond. Echter was het altijd spelen, maar nu blaft hij hard en begint hij soms zelfs te bijten. Als hij eenmaal een hond ziet wilt hij er meteen naartoe. Als hij aan de lijn loopt probeer ik zijn aandacht te trekken, maar hij wilt echt alleen maar naar die andere hond toe. Loslopen is echt geen enkel probleem, hij loopt keurig met mij mee en als ik hem roep komt hij vrolijk aanrennen. Tegenover mensen is hij altijd lief en hij bijt nooit. Andere dieren zijn ook geen probleem. Paarden, schapen, koeien hij kijkt hoogstens op. Wij hebben hem al vanaf dat hij een pup is, dus hij heeft geen traumatische ervaringen. Ik denk dat het te maken heeft met de puberteit, maar hoe kan ik hier het beste mee om gaan? Een wheaten staat bekend als een vrolijk en enthousiaste hond en ik ben erg bang dat ik iets fout doe waardoor hij altijd agressief zal blijven. Ook ben ik bang dat hij een keer een andere hond iets ernstigs aan doet, en dat wil ik natuurlijk ten alle tijden voorkomen. Heeft iemand tips? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
9.3K
tinus1969
6 jaar geleden
Wat bedoel je met 'bijten'? Een beetje happen of echt wonden veroorzaken?

Antwoorden (4)

Op de leeftijd van 8 maanden gaat het eigen "ik" spelen. Dat is al langer aan de gang, maar was waarschijnlijk niet zo extreem. Uit je beschrijving maak ik op dat het een zelfbewust dier is. Daar is niets op tegen, zolang het door gehoorzaamheid in toom gehouden wordt. Zorg dat hij niet de leiding overneemt.

Als je schrijft dat hij koste wat kost naar de andere hond wil, dan mag dat alleen als jij daarmee akkoord gaat. Overheersen en "rijden-op" moet je verbieden. Zo gauw hij dat gedrag vertoont neem je hem weg van de "plaats des onheils". Spreek hem rustig en vermanend toe. Het beste kan je hem op dat moment een paar gehoorzaamheids-oefeningen laten doen zodat hij jou als leider ziet en zijn aandacht is afgeleid.

Er is een nieuwe stroming die zegt dat je als eigenaar geen leiding mag geven. Maar ik zie overal om me heen, dat honden die niet naar de baas opkijken een eigen leven gaan leiden en doen wat er in hun kop opkomt. Dat hoeft niet altijd tot ongelukken te leiden, maar bij zeer zelfbewuste (dominante) honden kan dat danig uit de klauw lopen.

Nog een advies. Ga zo snel mogelijk naar een goede hondenschool, want hoe eerder je hiermee leert omgaan hoe beter. Terugdraaien duurt langer in is niet altijd even succesvol.
Ivana
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoi,
Bedankt voor je reactie! We zitten inderdaad al van pup af aan op een hondencursus, en gaan hier ook mee verder. Als hij aan een riem zit en naar een andere hond wil loop ik door of probeer ik hem te laten zitten of iets dergelijks, het probleem is alleen dat hij echt totaal niet wilt luisteren en pas als de hond weg is doet hij wat rustiger. Als hij gaat rijden stop ik dat natuurlijk meteen, maar het probleem is dat als ik hem los laat lopen hij soms een hond eerder ziet dan ik en hij ervandoor rent. Ik kan hem natuurlijk altijd aanlijnen maar ik geloof dat hij daar ook niet blij van wordt. Ik zal proberen uw advies aan te nemen! Nu heb ik nog een vraag, denkt u dat dit puur de puberteit is en het overgaat/minder wordt? Nogmaals erg bedankt voor de reactie!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+precies leiding geven, roedelleider zijn.
Ivana
6 jaar geleden
Dit gaat niet over, kan alleen maar erger worden als je geen maatregelen neemt. Pubergedrag moet worden gestuurd en in de goede richting gedwongen door belonen van goed gedrag en voorkomen of ontmoedigen van verkeerd gedrag. Daar heb je echt (in jouw geval) hulp bij nodig. Stel deze vraag expliciet op de hondencursus tijdens of na de les.
jodyenboyke
6 jaar geleden
+Ivana
SH14: jouw instructeur kent jouw hond en jou als cursist het beste en wellicht ziet zij nog dingen die ook ter zake doen!
Jouw hond is heerlijk aan het puberen en heeft bananen in de oren. Daarnaast moet je je realiseren dat een jonge reu 7x meer hormonen in zijn lichaam heeft dan een normale volwassen reu. Oeffffffff! Dat verklaart een hoop hé. Heel lastig voor jou hond en ook voor jou. Maar het is maar tijdelijk dus, sla je er opgewekt doorheen.
Wat je kan doen, is zorgen dat jou hond niet in moeilijke situaties terecht komt, zodra je een andere hond ziet, draai je om en ga je de andere kant oplopen, terwijl je natuurlijk het leukste baasje bent. Waarom de andere kant oplopen? Vooral voor de andere hond, die vindt dit namelijk echt niet leuk en dat moet je dus niet willen, voor de andere hond en zijn baasje. Het andere baasje moet namelijk, net als jij, altijd voor zijn eigen hond opkomen en zorgen dat de hond veilig is.
Wil je toch samen met iemand gaan oplopen, neem dan voldoende afstand van elkaar en laat de honden in hun eigen tempo kennismaken.
Het rijgedrag is overigens meestal een signaal, het is vaak een opeenstapeling van stressmomenten. Ook het bijten is duidelijk onzekerheid, ik noem het vaak bluffen.
Op de hondenschool kunnen ze je hierbij begeleiden. Of lees het boek van Sam Turner en Martine Burghout: Een hondenleven lang fysiek en mentaal in Balans deel 2: Puber goed op pad.
jodyenboyke
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankuwel voor de reactie! Het is zeer geruststellend dat het overgaat. Nogmaals bedankt!
jodyenboyke
6 jaar geleden
SH14 het gaat alleen over, als je wel wat met het gedrag doet. Wachten tot het over gaat, verergert het probleem. De hond moet leren wat WEL wenselijk is, dus dat moet je gaan oefenen, zodra de hormonen weer wat gaan zakken.
Misschien beschermd hij zijn territorium.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarschijnlijk wil hij alleen zijn territorium beschermen of komen andere honden gewoon te dichtbij. Ook kan het zo zijn dat hij inderdaad aan het puberen is. Dus ik zou willen meegeven gewoon rustig te blijven en anders misschien naar de dierenarts te gaan voor onderzoek. Maar kijk het eerst nog een maand aan.