Kun je een boete krijgen als je je hond aangelijnd hebt maar de lijn/riem achter zich aan laat slepen?

M.a.w. mag je je hond in een aanlijngebied los laten lopen maar met de lijn/riem eraan, zonder een boete te krijgen? Ik zie wel vaker een hond met de riem in z'n bek of op z'n rug.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K
TurfGraver
6 jaar geleden
Aangelijnd is hond d.m.v. lijn/riem onder controle door eigenaar.
Een hond met riem maar niet vastgehouden door eigenaar loopt dus los.
Rieneke1
6 jaar geleden
Nee, in zo'n geval kan je zeker een boete krijgen, en terecht.
paulus811
6 jaar geleden
lijkt me ook niet fijn voor de hond als de lijn ergens achter blijft haken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je hebt speciale riemen zonder handvat. Die zijn bedoeld om achter een hond aan te slepen en komen niet vast te zitten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Serv de wet spreekt over aangelijnde en loslopende honden.
Een derde soort: loslopende honden die een lijn/riem achter zich aan slepen is er niet, al gaat u op uw hoofd staan. Het gaat om de wettelijk vereiste controle die de hondenbezitter over de hond dient uit te kunnen oefenen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het lijkt me ook gevaarlijk om een riem achter de hond aan te laten slepen, en niet alleen voor de hond...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@anke1963, dat men de riem aan de hond laat is om snel de lijn vast te kunnen pakken als men een toezichthouder ziet naderen of aangehouden wordt. Je kunt wel raden welke smoes er dan gebruikt wordt om onder een bekeuring uit te komen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
precies; gevaarlijk en dom!

Antwoorden (2)

Ik begrijp niet wat je bedoeld. Als het een plek is waar je de hond aangelijnd moet hebben. Zit dus de riem om de hals van de hond en het 'andere uiteinde' in jouw hand. Het is toch altijd een riem? Dus als de hond los loopt, zou je een boete kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Aangelijnd betekent dat je de hond aan de lijn gekoppeld moet hebben. De hond is dan aangelijnd. In de wetgeving staat nergens iets over het in de hand hebben van die lijn...
Antoni
6 jaar geleden
Het gaat niet alleen om de letter van de wet, maar ook om de geest van de wet. Wat wordt er precies bedoeld en beoogd met de wet? Dat de eigenaar te allen tijde controle heeft over het dier, dat wordt er beoogd. Een loslopende "aangelijnde" hond is niet onder controle.
TurfGraver
6 jaar geleden
Leesvoer.
http://hondengedragcoach.nl/columns/los-of-aangelijnd/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En als je buiten kijkt staat er een bord met een lijn. Dus dat maakt niet uit dan ?
TurfGraver
6 jaar geleden
Probeer het :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Doe maar niet!
Als de hond aangelijnd is dan heeft de hond de halsband om zijn nek en het andere uiteinde van de riem heb je zelf vast.
In alle andere gevallen is de hond niet aangelijnd en kun je een boete verwachten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Aangelijnd betekent dat je de hond aan de lijn gekoppeld moet hebben. De hond is dan aangelijnd. In de wetgeving staat nergens iets over het in de hand hebben van die lijn...
Antoni
6 jaar geleden
Het gaat niet alleen om de letter van de wet, maar ook om de geest van de wet. Wat wordt er precies bedoeld en beoogd met de wet? Dat de eigenaar te allen tijde controle heeft over het dier, dat wordt er beoogd. Een loslopende "aangelijnde" hond is niet onder controle.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Sev, in de rechtspraak betekent aangelijnd zijn:
een fysiek gebruik van een lijn, de hondenriem, die de hondenbezitter aan de ene einde in zijn hand heeft en die aan het andere einde aan de halsband om de hals van de hond is bevestigd. Wanneer men de hond zo met zich meevoert, is deze aangelijnd.
+ @ Jasser, daar zijn zelfs in strafrechtzaken door diverse rechtbanken uitspraken over gedaan.