Mijn tamme agapornis is sinds kort erg agressief. Wat nu?

Ik heb 2 agapornissen: een man en een pop, elk apart in eigen kooi. Het mannetje is minder tam en nog schuw. De pop is erg tam en lief en ze is dol op ( mijn) aandacht. Ze vliegt af en toe rond in het huis en ze verzamelt materiaal voor een nestje. Ze mocht af en toe 'op bezoek' bij het mannetje, maar sinds kort niet meer omdat zij alleen maar met hem wil paren.
Ik snapte niet waarom ze ineens alleen maar op de bodem van de kooi bivakkeerde en agressief gedrag vertoonde (uit zich in: bijten en alles willen aanvliegen wat ook maar even in de buurt van de kooi komt), maar toen ik zag dat zij 2 eieren had gelegd, snapte ik het. Ik kan haar nog steeds oppakken en vasthouden, maar in de kooi vertoont ze nog steeds dit gedrag. Ik heb haar maar 1 keer zien broeden en verder niet. Ik denk niet dat de eieren zijn bevrucht.

Mijn vragen:
- Moet ik de eieren weggooien?
- Hoe stop ik dit agressieve gedrag?

Ik mis mijn oude vogel zo. Ik hoor het graag.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

Ze vertoont waarschijnlijk dit gedrag omdat ze haar eieren wilt beschermen. Als ze stopt met interesse tonen in de eieren kan je ze weghalen. Ik zal het niet doen als ze er nog op broed of beschermend over is. Geef haar wat tijd. Het is namelijk mogelijk dat zij als je ze weghaalt nieuwe legt, en hier kan ze heel uitgeput van raken. Ik ben geen expert, maar ik denk dat dit het beste is wat je kan doen. Veel succes

Toegevoegd na 2 minuten:
Misschien handig om dit ff te lezen --> https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=73&t=1699250
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor jouw reactie. Ik heb ook de pagina even doorgespit en het is het beste als ik de eieren nog laat liggen, totdat zij geen interesse meer vertoont.