Is het een probleem een pup aan te schaffen die nog gechipt en ingeënt moet worden?

Ik wil graag een pup aanschaffen. Nu heb ik een pup gevonden maar de huidige eigenaren geven aan dat zij willen dat de nieuwe eigenaren de hond laten chippen en inenten. Dit omdat zij niet als eigenaar geregistreerd willen staan als de hond iets veroorzaakt en zij dan verantwoordelijk zijn. (mocht de nieuwe eigenaar verzuimen de hond op zijn naam te zetten..) En volgens hun is de hond toch nog immuun voor ziektes tot 11 weken door de moedermelk. Maar bij alle andere aangeboden pups die ik zie op internet is de hond gechipt en ingeënt door de eigenaar van de moeder.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Ja. Ga op zoek naar een betrouwbare fokker die de pups wel zelf laat inenten. Het is overigens wel normaal dat een pup na aanschaf nog aanvullende entingen nodig heeft, maar een deel van de entingen en ontworming dient wel door de fokker geregeld te worden voordat de hondjes 8 weken oud zijn en uit het nestje kunnen.

Het is tegenwoordig (sinds 2013) in Nederland verplicht om de pups te laten chippen voordat ze 7 weken oud zijn. Pups kunnen pas met ± 8 weken weg bij de moederhond, dus zal het chippen altijd door de fokker geregeld moeten worden. Na het inbrengen van de chip dient de chip ook nog geregistreerd te worden. Dit kan direct na het inbrengen van de chip door de fokker worden gedaan, maar de fokker kan er ook voor kiezen om het chipnummer door te geven aan de nieuwe eigenaar, die de registratie dan kan regelen. De registratie moet geregeld zijn voordat het hondje 8 weken oud is.

Ook moeten de hondjes ieder een eigen dierenpaspoort hebben waar de fokker als eerste eigenaar in staat vermeld. In dat paspoort worden door de dierenarts ook de enting en eerste medische check genoteerd.

Een goede fokker werkt met een koopcontract. Dat geeft duidelijkheid voor iedereen. Jij hebt zwart op wit wie de fokker is (mocht het hondje binnen 6 maanden afwijkingen of erfelijke ziektes blijken te hebben) en de fokker heeft zwart op wit wie de nieuwe eigenaar is. Zijn verhaal dat hij niet aansprakelijk wil zijn voor schade die de hond aanricht is onzin. Hij wil niet aansprakelijk zijn als de hond een ziekte of afwijking blijkt te hebben en om die reden op geen enkele manier als fokker achterhaald kunnen worden.

Een goede fokker heeft vertrouwen in de gezondheid van zijn pups en is er trots op zijn naam te kunnen verbinden aan een nieuwe generatie hondjes. Jij hebt te maken met ofwel een malafide broodfokker die zich niet aan regels wil houden, of je hebt te maken met een onwetende hondeneigenaar die per ongeluk een nestje pups heeft en daar niet goed voor kan (financiele problemen of onwetendheid) of wil zorgen. De kans dat je hondje niet optimaal gezond is, is vele malen groter dan wanneer je een pup koopt bij een betrouwbare fokker. Dat hoeft echt niet altijd een professionele fokker of een rashondenfokker te zijn. Ook particulieren die incidenteel een nestje pups hebben kunnen prima fokkers zijn.

Een check door de dierenarts, inentingen en ontwormingen door de dierenarts en een ingebrachte chip zijn echter wel de minimum vereisten voor een pup.
6 jaar geleden
jodyenboyke
6 jaar geleden
+ aanvullng enting: tegenwoordig kiezen ook fokkers ervoor om niet gelijk te gaan enten maar eerst via een titerbepaling te bekijken of de pup voldoende entstoffen heeft. Ook deze uitslag moet in het paspoort van de pup vermeld worden en er moet staan wanneer er weer opnieuw een titterbepaling of enting moet worden gedaan.

Andere antwoorden (2)

Een hondenfokker is verplicht te chippen, registreren en vaccinatie is ook zeer raadzaam:
‘Pasgeboren pups krijgen van hun moeder gedurende hun eerste levensweken afweerstoffen mee via de moedermelk. Deze antistoffen bieden slechts een tijdelijke bescherming aan de jonge pups. Na het spenen dalen deze afweerstoffen echter snel, zodat uw pup weer gevoelig wordt voor deze ziektes. Vaccineren op dat moment zorgt voor een stimulatie van het afweersysteem en een goede bescherming. De basisvaccinatie van een pup bestaat uit 3 vaccinaties. Deze worden ideaal gezien gegeven op de leeftijd van 6, 9 en 12 weken. Uw hond vaccineren tegen Parvovirose, Rattenziekte, Hondenziekte, Hepatitis en Kennelhoest is een aanrader. Meestal gebeurt de eerste vaccinatie op 6 weken bij de fokker. U vraagt best naar het vaccinatieboekje (Europees paspoort van de hond), want iedere hond moet voorzien zijn van zo een boekje. Fokkers zijn ook verplicht om iedere pup te identificeren (tatoueren/chippen) en te registreren.’

Toegevoegd na 5 minuten:
Besluit: is niet echt een probleem, maar door te late vaccinatie kan je pup bijv. levensgevaarlijke Parvo oplopen, gevolg extra dokterskosten en eventueel overlijden.
Z512099
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Even een Nederlandse site voor je opgezocht:
https://www.licg.nl/foute-fokker/
Inekez1
6 jaar geleden
"Fokkers zijn ook verplicht om iedere pup te identificeren (tatoueren/chippen) en te registreren.’" Tattoo is niet meer toegestaan. Chip laten inbrengen is verplicht voordat het hondje 7 weken is. Registratie moet voordat het hondje 8 weken is, maar hoeft niet perse door de fokker te gebeuren. Dit mag ook alvast door de nieuwe eigenaar worden gedaan. http://www.chipjedier.nl/verplicht-voor-honden/chip-en-registratie-verplicht-voor-honden/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Parvo vreselijk! Dit is een broodfokker, kijk maar uit.
Je kan pup zelf ook laten inenten,by Ranzijn Is dat redelijk goedkoop vergeleken by DA.Voor 50euro ent je hem in,krygt hy chip en paspoort en komt hy gelijk op jouw naam te staan.Dus lijkt mij geen probleem.Beetje slordig van die mensen maar misschien kunnen ze dat gewoon niet betalen.dus gewoon by Ranzijn laten doen,en genieten van je pup
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is wel een probleem, de fokker neemt zijn/haar verantwoordelijkheid niet. Dieren kosten geld, dat weet iedere hondenliefhebber, heeft de fokker dat geld niet, of wil hij/zij dat niet aan de honden uitgeven, dan is de fokker ongeschikt als fokker.