Mijn kat is verwildert wat moet ik doen?

Hoi,
Ik heb een kat van 4 jaar en laatst hebben wij een kitten erbij genomen. Hiervoor hadden we een andere kat dus hij is het gewent. Maar nu onze kitten erbij is gekomen werd hij na een lange tijd changerijnig en was bijna nooit meer thuis. Nu is die de heletijd erg boos en wilt niet meer geaaid worden etc. Hoe moeten wij hiermee omgaan en hoe maken wij hem weer lief zoals eerder?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

Een kat verwildert pas echt, als hij/zij altijd buiten in de natuur rondloopt en constant voor zichzelf moet zorgen. Een kat kan wél ontzettend jaloers zijn. Dat gebeurt vaak als er na enkele jaren een hond(je) bijkomt of als er een kitten bijkomt. De nieuwe dieren krijgen bijna ongemerkt méér aandacht en dat vindt Poes niet leuk. Poes komt dus extra schooien om gekroeld te worden en vraagt extra aandacht.
Die extra aandacht moet je dus geven, maar het geeft niet de garantie, dat Poes weer echt lief wordt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Sowieso zijn er twee zaken van groot belang, als je een nieuwe kat in huis wil halen bij de kat die je al hebt. Er uiteraard van uit gaande dat de katten zijn gesocialiseerd op soortgenoten, dus dat ze niet te vroeg (voor 15 weken) uit het nest zijn gehaald en alleen hebben moeten leven.
Allereerst moet je zorgen voor een goede match: de katten moeten een gelijkaardig karakter hebben en in dezelfde leeftijdsfase zitten.
Verder is een langzame introductie van belang als je wil dat deze territoriale dieren vrienden gaan worden. Dat is zeker geen kwestie van dagen, en vaak ook niet van weken. Als je googled is er genoeg te vinden over de introductie van een nieuwe kat.
Je hebt dit dus niet verstandig aangepakt, en nu zitten de katjes met de gebakken peren.
De oudste kat heeft enorm veel stress ondervonden, en dit werkt weerstandsverlagend. Het is goed om het dier allereerst eens goed door een dierenarts te laten onderzoeken.
Verder heb je twee opties: je zou kunnen overwegen de jongste kat te herplaatsen.
De andere optie is alsnog een introductie te doen: beide katten per direct apart, alle tijd nemen, en liefst nog begeleiding zoeken van een kattengedragstherapeute.
Rieneke1