Zou een hond kunnen snappen dat hij een ander dier is dan waar hij door wordt verzorgd?

Ik weet niet of deze vraag in de juiste catagorie is geplaatst, maar dat is volgens mij ook wel een goeie vraag.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1K
Ivana
6 jaar geleden
Interessante vraag! Wel weet ik dat honden verschil zien tussen de verschillende rassen. Dat komt volgens mij omdat ze onderling toch net andere lichaamstekens geven. Rechtopstaande oren (bijvoorbeeld van een herdershond) hebben bij mijn hond (jachthond met hangoren) duidelijk een effect. Het imponeert. Misschien dat het staan op twee benen van een mens ook indruk maakt en een zeker overwicht geeft, maar nadenken zal de hond daar niet over. Niet voor niets wordt je op training geleerd om rechtop te lopen als je je hond leiding moet geven. Overwicht straal je niet uit als je krom loopt of op je knieën door de kamer schuift. Ik denk niet dat de hond zich bewust is van een andere diersoort, wel van rangorde en overleven. Misschien komt er nog een degelijk "filosofisch" antwoord. :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zo denk ik er zelf ook over, maar ik zet zeker mijn vraagtekens bij mijn eigen idee hierover, vandaar de vraag als discutabel punt om de meningen van een ander hierover te lezen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
als rolstoelgebruiker vraag ik mij dan meteen af of dat anders werkt; want dan zit je een stuk lager.
en hoe zit dat dan met hulp- en assistentiehonden?
Ivana
6 jaar geleden
Hulphonden worden (terecht) uitgezocht op kwaliteit, op de "wil to please". Met een goed getrainde hulphond zal je dus alleen maar consequent moeten handelen en zal er geen machtsstrijd zijn. Toch denk ik dat iemand in een rolstoel een sterke uitstraling kan hebben, want ook een geestelijke uitstraling kan door honden worden opgevangen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dank je wel voor je antwoord!
milenaa
6 jaar geleden
Ivana jou opvattingen en ideeen stammen af van de dominantie theorie en mocht er nou allang onderzoek gedaan zijn dat die dominantie theorie niet klopt!
Ivana
6 jaar geleden
Iedere hond die geen leiderskwaliteiten bezit heeft leiding nodig. Dat heeft niets te maken met Dominantie. Net als bij mensen zijn er leiders en volgers. Geef je een "volgend" mens een leidersfunctie, dan gaat hij geestelijk kapot omdat hij/zij het niet aan kan. Dat is bij honden ook zo. In deze wereld is de hond in kwaliteit altijd ondergeschikt aan de mens, tenzij hij in de wildernis leeft. Dominantie is overheersing, en daar gaat het niet om. Dat zijn twee totaal verschillende dingen.

Antwoorden (1)

Een hond weet heel goed dat een mens geen hond is. Een hond reageert heel anders tegen honden dan mensen. Net als katten die tegen mensen miauwen en niet tegen andere katten.