Kan een kleinere volwassen poes ook jongen krijgen?

Onze Oddy is volgende maand 1 jaar. Het is een prachtig en gezond mooi wit poesje maar wel klein. Wou graag een nestje met een wit met zwarte vlekken kater. Ook hij is niet super groot. Kan dit?

6 jaar geleden
1.1K
Rieneke1
6 jaar geleden
1 jaar is nog lang niet volwassen. Te vergelijken met een tienermoedertje. Kan goed gaan, maar bereid je er op voor dat het ook kan zijn dat je dag en nacht iedere 2 uur moet gaan flessen. En weet dat je kittens tot een week of 15 bij moeder en bij elkaar moet laten als je het goed wil doen. Zorg ook dat je voldoende geld hebt mocht er bijvoorbeeld een keizersnee nodig zijn, en voor 2 x de vaccinaties, voor ontwormen enz. Verder is het goed dit eens te lezen voor je bijdraagt aan het enorme kattenoverschot: https://www.leukeennestje.nl/
Rieneke1
6 jaar geleden
Iets wat je misschien niet wist: met iedere krolsheid die je je poes laat ondergaan vergroot je de kans op baarmoederontsteking, suikerziekte, en kwaadaardige mammatumoren op latere leeftijd. Voor iedere poezenpil die je toedient geldt hetzelfde, al schrijven moderne dierenartsen die gelukkig niet meer voor. Laat je poes castreren, wees een verantwoordelijk baasje.
Ritsuka
6 jaar geleden
Wat ga je met alle kittens doen?
TurfGraver
6 jaar geleden
+ Rieneke1
Rieneke1
6 jaar geleden
Nog een laatste advies: veel asiels zitten te springen om adresjes waar een moederpoes kan bevallen, of waar opvangmoeders weeskatjes willen flessen/ opvangen. Zo heb je toch een nestje in huis, en je hebt ondersteuning bij deze zorg, zonder dat je bijdraagt aan het kattenoverschot. Zorg wel dat de vaccinaties van jouw eigen katje up-to-date zijn uiteraard.
Rieneke1
6 jaar geleden
En nog een aller- allerlaatste advies: als je toch tegen beter weten in door wil zetten, vergewis je er dan eerst van dat de ongecastreerde kater is getest op kattenaids (FIV).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@misslobe : doe maar geen nestje fokken. Weet je hoeveel katjes in een asiel zitten die een baasje willen? Al veel te veel. Plus wat Rieneke zegt: het is duur en tijdrovend. Kittens horen een week of 14 a 15 bij de moederpoes te blijven. De meesten spenen al met 8 weken af maar dat is echt heel slecht voor de kittens.
Ook kunnen er inderdaad complicaties optreden die bv een operatie of andere medische ingrepen vereisen. Dat kan behoorlijk in de centen lopen hoor. Misschien wel weekend of nachttarief.
Het beste laat je zo gauw mogelijk je poes castreren en geef je haar een fijn liefdevol huisje.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En zie ook maar eens goede baasjes te vinden voor al die kittens. Een echte kattenfokker test zijn poezen en katers op erfelijke aandoeningen, zodat er verantwoord wordt gefokt. Als je hier allemaal geen verstand van hebt, zou ik het niet doen, Het kost veel tijd,is duur en levert een hoop slapeloze nachten en stress op.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En nog iets... Een jonge poes wil je dit niet aandoen. Pas bij een volwassen poes, zodat ze goed voor de kittens zorgt. Anders bezorg je dat arme beestje heel veel stress; die kan het mentaal niet goed aan. En dat is ook niet goed voor de socialisatie van de kittens.
misslobe
6 jaar geleden
Sjonge wat een reacties, alsof ik niet weet wat ik doe! Ik ben geen armoedzaaier hoor, heb verder nog 6 andere katten allen gecastreerd en ingeënt en elke maand ontwormd met stronghold plus, 12 euro per kat!! Mijn katten worden zeer goed verzorgd. En van Rieneke wist ik dat ze zo zou reageren. Weet wel dat dit niet het antwoord op mijn vraag is!!!
Dus negeer de reacties van Rieneke omdat ik weet wat ik doe, alleen vraag om advies en laat me de les niet lezen!
Rieneke1
6 jaar geleden
@misslobe, wat jammer dat je je alleen maar aangevallen voelt. Je vraagt om advies, en dat heb ik je gegeven. Hopelijk rolt bij anderen die de reacties lezen en met dezelfde vraag zitten het kwartje wel door.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Misslobe, niemand heeft jou een armoedzaaier genoemd. Daar kom je zelf mee. Jammer dat je het advies van Rieneke niet opneemt en je zo aangevallen voelt. Zij is toch echt iemand die weet waar zij het over heeft. Het blijkt toch echt dat je niet weet wat je doet anders zou je zo niet reageren. Dat je elke maand ontwormt, alles ent en geholpen hebt is normaal, niet extra goed.
Je vraagt wel of dat kan een nestje met jou poes en dan komt Rieneke met dat het beter is van niet en dan sla je dat advies volledig in de wind.
Ik heb nu al medelijden met de kat en de eventuele kittens.

Geef als eerste antwoord