Wat kan het zijn als een kitten derde ooglid laat zien?

Beste

Ik heb sinds kort een kitten maar nu laat hij vanaf vanochtend een stukje van zijn knip vlies zien ze eet drinkt en speelt gewoon niest ook niet wat zou dit kunnen zijn ?

Toegevoegd na 37 seconden:
Ben wel al bij da geweest kon niks vinden

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Als een kat/ kitten het derde ooglid laat zien, betekent dit dat het dier zich niet lekker voelt. Het hoeft niets ernstigs te zijn, maar het is wel een sein om je katje extra in de gaten te houden. Verhuizen uit het nest is een traumatische ervaring, en daardoor weerstandsondermijnend, dus kittens in deze omstandigheden zijn extra vatbaar. Tel daarbij op dat veel mensen niet de moeite nemen zich eerst in te lezen, maar een kitten zo jong mogelijk in huis halen. Kittens ontvangen normaal gezien hun eerste entingen met 9 en 12 weken, en kunnen dus met 13 weken pas enigszins beschermd de deur uit (als is dat nog enige weken te vroeg wat betreft het leren van sociale omgangsvormen). Kort en goed: hopelijk heb je het benul gehad je kitten lang genoeg bij de moeder te laten, en verder is het zaak waakzaam te blijven. Hopelijk waait het over.
Rieneke1
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nou aller eerst ben ik echt wel ervaren met katten inentingen alles heeft ze gehad en heb zelf ook gefokt dus weet echt wel ongeveer hoe en wat heb het alleen nooit eerder gezien bij een kitten
Rieneke1
6 jaar geleden
@Kanjer1992, voel je in dat geval vooral niet aangesproken: mijn antwoord wordt door veel meer mensen dan alleen door jou gelezen. En als je weet hoe of wat dan weet je toch ook dat het gros van de kittens veel en veel te vroeg uit het nest worden gehaald? Succes met je kitten, wat het ook is, hopelijk waait het over.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja klopt af en toe met 6 weken al ik hoop ook dat het overwaait en anders toch nog maar een keer langs de da
Rieneke1
6 jaar geleden
Zolang het beestje speels en levendig is, en goed eet en drinkt, zou ik gewoon even aankijken of het niet een virusje is wat het kitten zelf overwint. Je moet wel alert zijn, maar niet overbezorgd hoor (al ben ik zelf vaak ook een overbezorgd type als het om mjjn katjes gaat :))
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat lees ik dus heel vaak, dat zichtbaarheid van het knipvlies duidt op ziekte. Maar alle katten die ik heb gehad, lieten het ook zien bij ontspanning of slaperigheid, bijvoorbeeld als ze lekker op schoot liggen en aangehaald worden. Dan gaan de oogjes half dicht, en komt het knipvlies even te voorschijn. Ik heb dus sterk het idee dat de stelling dat het zichtbaar zijn van het knipvlies geen goed teken is, niet - of in elk geval niet altijd - juist is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ze knijpt nu ook af en toe oogje dicht vanmiddag dus toch maar even langs de da
Rieneke1
6 jaar geleden
Ah, toch maar even naar laten kijken dan ja, succes!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nou het valt mee een hele licht ontsteking dus druppels gekregen te licht dus ook speciaal voer mee ze is gelijk ontwormt en ontvlooit dus nu zal het goed moeten komen ☺