wij gaan emigreren naar zuid Spanje, hoe neem ik onze katten het beste mee? per auto, vliegtuig?

wij hebben 2 katten nu gaan we over 6 maanden verhuizen, 1 kat is heel bang aangelegd. van een verhuizing een aantal jaren geleden, wat een auto ritje was van nog geen 5 minuten. was de kat helemaal overstuur, verwijde pupillen hijgen. onze kat is nu 10 jaar. maar hoort echt bij ons gezin. ik denk zelf een wat grotere bence te kopen en de kat in de auto te vervoeren. het is een reis van 2100 kilometer. wat denken jullie?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.6K
Rieneke1
6 jaar geleden
Als een ritje van een paar minuten al zo'n drama is, dan is zo'n lange reis natuurlijk geen goed idee. Gaan jullie zelf met de auto? Je hebt nl vliegmaatschappijen waarbij je de kat als handbagage mee mag nemen, althans een aantal jaren terug was dat het geval. Dan is de tijdsduur te overzien, je bent erbij, en je kan de kat een roesje geven (iom de dierenarts uiteraard, middelen als vetranquil zijn een hel).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij sommige airlines mag dat geloof ik nog wel Rieneke. Bij Transavia dacht ik nog wel.
Let wel dat je een paspoort, gezondheidsverklaring, alle kloppende inentingen moet hebben per kat.
Houd wel rekening mee dat een kat meer aan de omgeving hangt dan aan zijn baasjes. Dus misschien moet je nog eens nadenken of mee nemen wel het beste is... Of niet gaan emigreren natuurlijk.. Wacht een paar jaar.
Ritsuka
6 jaar geleden
vliegtuig is een kortere reis, lijkt mij minder stressvol voor de kat.
Rieneke1
6 jaar geleden
@Manonnetje33 , hoewel katten zeer zeker zwaar territoriale dieren zijn, zijn vele katten daarnaast ook zeer gehecht aan hun mens.Gelukkig maar :) Maar idd zorg dat alle papieren perfect in orde zijn om vervelende verrassingen te voorkomen.
tinus1969
6 jaar geleden
Katten in vliegtuig bij transavia
https://service.transavia.com/app/answers/list/kw/kat
Ivana
6 jaar geleden
Hangt natuurlijk ook weer af van de afstand vliegveld/woonplaats in Spanje. Zou ook wel weer een paar uur kunnen zijn....
tinus1969
6 jaar geleden
Veel belangrijker; Hoe neem je de rest van je spullen mee?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Haha, onze spullen gaan mee, mee een vrachtwagen via een transportbedrijf
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een feliway spray helpt ook erg goed hier is veel informatie over te vinden op internet

Antwoorden (1)

Heb ooit een kat meegenomen naar Zuid Frankrijk. Tot Nice per vliegtuig. Kat mocht mee als handbagage. Ging direct aan mijn voeten liggen slapen, ik denk ook door het gelijkmatige gebrom van het vliegtuig. Van Nice naar bestemming, paar uur in de auto, was vervelender: het was warm, de reis is anders, meer stoppen, draaien, etc. Kat mauwde meer, wat voor mij lastig was. Had m wel aan een tuigje, kon m uitlaten voor sanitaire stop, maar dat is ook angstig. Beter niet bij de snelweg, maar bij rustig plekje. En cellstofmatje in kattevervoersmand.
Ik zou voor mijn kat dus kiezen voor vliegtuig. Als het kan, als kat dat na opbouwen accepteert, kat tuigje om doen. Dat biedt meer mogelijkheden, bv deurtje open om te aaien tijdens wachten in en uitchecken, koffers etc.
En niet te veel eten geven ivm misselijkheid. Wel water natuurlijk. Bij aankomst wat hongerig, dan eten is ook: hé, hier is het goed, hier krijg ik eten!"
Mij was rouche afgeraden, omdat katten graag "in controle " zijn en dat dat dan niet meer kan, wat juist stress oplevert. Maar is al lang geleden, mogelijk zijn de inzichten hierover veranderd...
Succes en laat maar weten hoe het afgelopen is!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Let wel: je mag je huisdier vaak mee nemen als handbagage maar de kat mag absoluut NIET uit de reiskooi/reistas. Nooit. Dus het aan de voeten liggen is nu niet meer mogelijk.