Wat te doen tegen eenzaamheid van een alaskan malamute, mijn hond?

Al een lange tijd, sinds dat onze andere hond is doodgegaan huilt mijn alaskan malamute erg veel als hij alleen thuis is. Wat kunnen we doen om hem in een andere stemming te brengen? Een andere hond er bij is geen optie. Hij is tien jaar oud. Zodra wij vijf minuten uit huis zijn begint het concert voor de buren..

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (4)

Op Wikipedia staat overduidelijk het volgende:
"De malamute kan ook moeilijk alleen thuis blijven, of het moet van jongs af aan zijn aangeleerd."
Omdat jouw hond zijn maatje is verloren, zal hij daar grote moeite mee hebben. Remedie is in deze: veel afleiding door lichaamsbeweging. Lange wandelingen en het weer langzaam opbouwen van periodes om alleen te zijn. Maar het is een eigenzinnig ras dat zich niet makkelijk gewonnen geeft. (Dat weet je inmiddels zelf ook wel.)
Ivana
6 jaar geleden
jodyenboyke
6 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarom niet een ouder rustig (asiel)hondje erbij nemen? Een hond van 10 jaar kan nog jaren mee en een ander hondje ( geholpen teefje) zal zijn leven kunnen veraangenamen. Hoe mooi is dit voor jouw oudere Malamute. Denk er nog eens over na.
Het antwoord van Ivana is helemaal goed, als aanvulling kan ik je nog meegeven dan opbouw heel belangrijk is, ga even weg en kom terug als de hond nog stil is en beloon dit. Dit echt dagelijks uitbouwen, als de hond piept of jankt niet reageren! Negatieve aandacht is ook aandacht. Vul een Kong met natgemaakte brokjes of wat leverworst met brokjes, en geef dit als je weggaat, dan is de hond even bezig om de brokjes er uit te krijgen, het kauwen geeft ook een kalmerend stofje af.
Buiten beweging is hersenwerkjes ook aan te bevelen voor je weg gaat. Maak ook niet een heel ritueel van het weg gaan. Honden herkennen snel jouw routine (schoenen aan, jas, tas en dat alleen kan al een trigger zijn.Succes!
jodyenboyke
6 jaar geleden
Je kunt hem naar een dagopvang brengen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat kan dus niet met dit ras, zijn geen 'gezellige' hondjes. "Gedrag naar andere dieren
Malamutes staan niet bekend voor hun grote tolerantie naar andere honden toe. Ondanks het feit dat ze met soortgenoten voor de slee moeten lopen wil dat niet zeggen dat ze vreemde honden altijd aardig vinden en 'gezellig' willen spelen." http://www.hondenpage.com/hondenrassen/alaskan-malamute.php
NadineZ90
6 jaar geleden
Een oppasadres is misschien beter uitgelegd. Een persoon die overdag oppast, zoals je ook een kind bij een oppas brengt.
Inekez1
6 jaar geleden
Als er een goede dagopvang in de buurt is, is dit zeker een optie. Een hele kleinschalige opvang met alleen maar honden die wel samen kunnen met een 10-jarige Alaskan Malamute, of juist een grotere dagopvang met verschillende groepen waar de honden van verschillende rasgroepen elk een eigen terrein hebben.
Een kleine opvang met gemengde groepen is inderdaad alleen geschikt voor hele sociale honden.
Desnoods zou de hond in een kennel kunnen en niet loslopen tussen de andere honden. Dat lijkt wat zielig, maar met de nabijheid van mensen en andere honden is dat veel minder zielig dan helemaal alleen thuis.
Waarom is een andere hond erbij geen optie?
Niet een pup/jonge hond, maar een oud hondje, teefje (m/v setje werkt het beste bij de Alaskan Malamute). Een lief hondje dat nu zit weg te kwijnen in het asiel en een gouden mandje zoekt en ook nog gezelschap geeft... dát is vermoedelijk het antwoord op jouw problemen.
---------------------------------------------------------------------

Twee honden die samen opgroeien en na 10 jaar overlijdt je maatje, dan is het heel NORMAAL dat de achterblijver ROUWT. Bij het ene dier / ras gaat dat anders dan bij het andere. De Alaskan Malamute kan eigenlijk helemaal niet alleen gehouden worden. Deze honden zijn echte roedeldieren en hebben de meeste moeite met het alleen thuis zijn.

"En als hij dan ook nog alleen thuis moet blijven dan nog een maar huilconcert voor de hele buurt erbij!"

Over een nacht ijs gaan is niet slim en als je kijkt naar het karakter van de Alaskan Malamute lijken er toch enkele opties:

-Na een rouw-periode van xx maanden kijken en afwachten (dit moment heb je nu bereikt) hoe het inmiddels gaat: NIET
-Ander huis/locatie/werk zoeken zodat je hondje iedere seconde van de dag bij je kan houden
-Bij het asiel vaste klant worden op zoek naar het nieuwe maatje van je hondje, dat onmogelijk alleen kan zijn (echt roedeldier dat heel slecht alleen thuis kan zijn).

Idee?
---------- Misschien nog via een honden/ Alaskan Malamute-fan club zoeken naar een maatje waarmee regelmatig contact en tijd mogelijk is. Urenlange wandelingen paar keer per week SAMEN met een gelijksoortig maatje. --------

Mogelijk dat dit de oplossing is. Succes @Rosco!

"Omdat het nog echte roedeldieren (roedel=gezin) zijn, hebben de meeste malamutes moeite met het alleen thuis zijn. Dan gaan ze huilen (roedel roepen) of slopen. Besteed dus veel aandacht en tijd in het aanleren om alleen te blijven, en dan nog: dit is geen hond om vele uren alleen thuis te blijven! Hou hier rekening mee!" (bron)
http://www.hondenpage.com/hondenrassen/alaskan-malamute.php
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
De hond naar een dagopvang kan niet, maar een hond uit het asiel erbij kan wel??
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Klinkt het tegenstrijdig @Ineke? Is toch niet zo. Iedere dag naar een honden-crêche is dagelijks andere honden (kans is er) en er is i.i.g. meer dan een hond.
Een hond uit het asiel ...precies slechts één waarbij uiteraard moet gekeken worden naar karakter en "match". Dit is altijd van belang en nu met een Alaskan Malamute dubbelop.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Rosco zou een aantal honden uit een asiel kunnen selecteren op gedrag en verdraagzaamheid. Dan gaat hij met zijn Malamute een dag later naar dat asiel en daar op open terrein dat selecte groepje honden bij elkaar laten komen en dan eens een tijdje kijken naar welke hond zijn interesse het meest uitgaat mits dat wederzijds ook zo is natuurlijk. Is dit niet een idee? Het liefst honden van het andere geslacht.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Precies wat ik voor ogen had, @azalaia.
Selecteren op LEEFTIJD / aard en gedrag en natuurlijk op geslacht, bekend is dat Alaskan Malamutes het beste als gemengd setje samenleven, dus Bingo :) V / onderdanig / vriendelijk / middelbaar-vanaf ca. 7 jaar? / ras onbelangrijk (beter geen keffertje, maar ook geen erg grote hond).
.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Precies jodokus52...