Geef ik mijn kattin meer dan de aanbevolen dagelijkse portie?

Mijn kattin is ongeveer 2 jaar oud en ze weegt 4 kg. Ik geef haar enkel Royal Canin Indoor, maar ze komt absoluut niet toe met de aangegeven dagelijkse hoeveelheid van 58g. Elke dag moet ik haar bijna een halve portie extra geven. Nu ben ik bang dat ze te dik zal worden. Wat denken jullie?

Toegevoegd na 1 minuut:
Royal Canin Indoor droogvoer

6 jaar geleden
1.4K
Rieneke1
6 jaar geleden
Geef de kat dagelijks een portie natvoer van goede kwaliteit: zo krijgt ze voldoende vocht binnen, en het vult beter.
ItisILeClerc
6 jaar geleden
lol @ kattin
Rieneke1
6 jaar geleden
@ItislLeClerc, dat is gangbaar Vlaams.

Antwoorden (3)

Ik voer zelf niet met een maatbekertje in de hand, maar ik kijk liever naar de kat.
Katten moeten sowieso de hele dag eten ter beschikking hebben: het is volgens hun natuur om zo'n 15 a 20 maal per dag een hapje te eten. Katten die maar een paar maal per dag afgepast eten krijgen hebben een groot deel van de dag honger, en zullen het eten eerder omzetten in vet, wat nou net niet je bedoeling was.
Als het onbeperkt neerzetten van eten leidt tot schrokken of ongewenste gewichtstoename, dan is het zaak onbeperkt te blijven voeren, maar nu dmv voerpuzzels zodat de kat moet jagen voor de maaltijd. Niet alleen lichamelijk, maar ook psychisch een goede stimulans. Je kan voerpuzzels kopen, maar ook zelf maken. Begin simpel, en voer de moeilijkheidsgraad gaandeweg op. En zeker bij binnenkatten dagelijks tijd maken voor spel/ beweging. Dit is ook nog eens heel goed om de band tussen kat en eigenaar te versterken.

Uiteraard moeten er alarmbellen gaan rinkelen als de kat excessief wil eten, zeker als het dier wat ouder is en het vele eten gepaard gaat met veel drinken en/of vermageren, maar daar lijkt hier geen sprake van.
Rieneke1
6 jaar geleden
Rosalie48
6 jaar geleden
Ze krijgt haar krokjes afwisselend in een voerpuzzel en in een voerbal. En ze drinkt elke keer na het eten.
Katten dienen altijd voer en vers water tot hun beschikking te hebben.

Als ze geen voer 24/7 hebben staan, dan zullen ze juist in één keer alles opeten als ze eten krijgen, omdat ze anders bang zijn dat het weer weggenomen wordt. Dit is niet goed voor de kat. Als je voer echt niet wilt laten staan, dient een kat 4-6x per dag gevoerd te worden.

Ik heb zelf twee van die eettorens staan (http://m.zooplus.nl/shop/katten/speelgoed). Dan kost het energie om eten te krijgen. De kat heeft dan iets te doen en eet alleen als hij er echt behoefte aan heeft.

De tabel op de zak van Royal Canin is een richtlijn. Vaak in combinatie met natvoer.

Ik heb een oudere kat die 4-6x een volle bak natvoer op een dag krijgt, omdat ze geen brokjes eet. Ze is al 2 jaar exact 4,4 kilo (= haar ideale gewicht volgens de dierenarts). De oudere kat is vooral veel binnen.

Ik heb ook een kater van 6 kilo. Ook zijn ideale gewicht. Hij is gek op brokjes en krijgt deze dan iok ongelimiteerd. Ook krijgt hij 2x per dag natvoer. Deze kat is veel buiten en speelt veel.

Kortom: elke kat is anders. Geef wat ze aangeven nodig te hebben. Speel veel met de kat om energie (dus calorieën) te verbranden. En koop een voedseltoren of ander denkspel. Of zet de etensbak bovenop een krabmeubel. Als de kat er iets voor moet doen is dat leuker voor het beestje en gaat het verveling en overgewicht tegen.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://m.zooplus.nl/shop/katten/speelgoed/denkspeelgoed dat is de juiste link
6 jaar geleden
Weeg haar elke week, en als ze niet aankomst is er verder geen probleem.
Wegen doe je door met kat op de weegschaal te gaan staan en vervolgens de kat los laten.
Het verschil is het gewicht van de kat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
...en vervolgens de kat los te laten? te laten vallen? nee toch @Jberends. Arme kat, schrikt zich een hoedje! Je bedoelt waarschijnlijk, zonder de kat op de weegschaal nog eens jezelf te wegen en dan is het verschil dus het gewicht van de kat. :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Plus +