Hoe kan een 10 jarige kat op dieet zetten?

Boris, de prachtige 10 jaar oude kater van mijn vriendin moet van de DA op dieet, want hij weegt zo'n 7,5 kg. Hij is echt wel groot, ik denk wel 2 x groter dan mijn kattin Charlotte. Heeft er iemand tips om onze Boris die zweert bij Sheeba en krokjes minderwaardig voedsel vindt aan het diëten te krijgen? Mijn vriendin beweert dat ze hem nu nog maar halve porties Sheeba geeft en voor de rest kleine, eerder zachte krokjes daar hij problemen heeft met zijn gebit, maar dan blijft hij voor zijn etensbak zitten met zo van die hunkerende ogen en ik verdenk haar er sterk van dat ze hem toch regelmatig wat extra's toestopt. Boris verliest immers geen gram aan gewicht.

6 jaar geleden
Rieneke1
6 jaar geleden
De kat heeft problemen met het gebit zeg je. Als daar niets aan gedaan wordt, dan valt de kat binnenkort wellicht vanzelf af, door nierfalen. Of hij hoeft niet meer af te vallen, omdat hij in moet slapen of dood neervalt door hartfalen. Het lijkt me verstandig eerst medische problemen op te lossen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is niet direct een antwoord op je vraag maar ik vind 7,5 kilo voor een forse kat niet abnormaal. De vraag is dus of je het beest moet kwellen door haar op dieet te zetten. Wat betreft afvallen is de kat afhankelijk van jullie. Afvallen betekent dus minder eten geven en haar zielige blikken negeren. Toegevoegd na 15 minuten:
haar is dus hem!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
@Rieneke
"...moet van de DA op dieet..."
Volgens mij zijn ze dar al druk mee bezig :-) 'DA' zal 'dierenarts' zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ojee, dat wordt lastig! Mijn kat moest ook van zijn "Mac Donalds" dieet naar een gezond dieet. Het heeft mij lang gekost maar hij eet het nu net zo als zijn Mac voer.. Lokken naar zijn bak en beetje voor beetje steeds een beetje nieuw voer door zijn oude voer mengen. En dan langzaam aan steeds meer nieuw dan oud voer. Dat heeft gewerkt.
Wat Rieneke zegt is ook van belang, het gebit laten behandelen bij de DA (dierenarts)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Even een oprechte vraag omdat ik ook niet alles weet... Wat is er mis met het beestje gewoon cold turkey op nieuw voer te zetten en wachten totdat 'ie honger krijgt ? Aan 'zielige oogjes' gaat een kat niet dood, aan slecht eten wél.
(Bovenstaande afgezien van de problemen met het gebit e.d.)
Rieneke1
6 jaar geleden
@Oze, katten, en zeker te dikke katten, mogen niet vasten. Bij een dikke kat die niet eet kan binnen een paar dagen leververvetting optreden, onomkeerbaar en potentieel dodelijk.
dudemeister
6 jaar geleden
kat in de morgen brokjes met water en in de avond hetzelfde - wel hoogwaardig spul dus geen supermarkttroep - veel te zout.
afgewogen voor zijn gewicht. in het weekend maak je zelf wat voor ze met rijst oid of als je makkelijk wilt desnoods een zakje Wiksas - is niet erg ok voor die beesten maar ja ze hebben dat niet nodig hoor is meer de marketing en de gedachte van de mens kat vangen nogal eens wat als ze buiten zijn muizen ed
die van mij stond van de week letterlijk met een haas in zijn bek voor de deur. volgende dag lag de hele handel uitgebeend in de plantenbak op het vel van de haas onderkaak en 2 oren na

Het beste antwoord

Als Boris op 10 jarige leeftijd nog een fitte, oké beetje te dik, maar toch redelijk fitte kater is, dan kan er wel iets gedaan worden hoor. Denk niet aan veel minder maar beter aan anders voeren.

Geef voerpuzzels, wat inhoudt dat Boris moeite moet doen i.p.v. op z'n gemak lekker knabbelen of buffelen. Met voerpuzzels is een kat langer bezig om zijn eten te veroveren en uit te vinden hoe hij dat ene brokje uit die fles / doos kan krijgen.
Voerpuzzels zijn zeker te koop, maar ook zelf te maken met simpele middelen als lege eierdozen en plastic flessen en niet te vergeten de lege keuken- en wc rollen. Er is echt veel te doen, te maken.

Nog afgezien van gewoon spelen, vrouwtje van Boris, zou paar keer per dag met Boris en een hengel met een franje er aan of een stoffen muisje , kan ook , of zeker met een propje papier of alu folie door de kamer gooien en Boris racet er achteraan natuurlijk.
Maar dat kan hij ook doen achter een harde brok! spelletje om te eten kan ook, waarom niet. Alles voor het goede doel.

Kortom, misschien een beetje minder voer geven (goed opletten wat er in zit, tarwe is iets dat vult, maar geen bouwstoffen) en beter voer, laat je voorlichten bij bv een online kattengroep, niet in de dierenwinkel waar men geld aan je wil verdienen (net als de dierenarts soms met dure merkvoeding voor zieke katten).

Er is met spelletjes en voerpuzzels zeker iets te bereiken bij gewichtige katten, actie, maar houdt wel rekening met zijn leeftijd. Een paar keer kort , kwartiertje , is beter dan lang.

Succes met Boris!

Toegevoegd na 10 minuten:
Katten moeten altijd eten ter beschikking hebben.
Katten eten de hele dag en als wij , mensen , 's morgens en 's avonds eten geven dan hebben katten de rest van de dag honger. Dat mogen we niet vergeten. Dus probeer niet om Boris ineens op een dieet te zetten, probeer echt liever om hem bezig te houden er langer over te laten doen, daar gaat het even over.

Hoewel Boris dus groot is, is het misschien wel zaak om een 'normaal' geacht gewicht van 5/6 kilo te vergeten, misschien is Boris maar een pondje te zwaar dus ik zou niet te hard van stapel lopen met afvallen. Als Boris ook nog eens een flinke haardos / vacht heeft , zie je misschien niet dat hij helemaal niet zo dik is!?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoeveel moet Boris afvallen van de dierenarts? van 7,5 kilo naar ..?
Rieneke1
6 jaar geleden
Allereerst gebitsproblemen oplossen! Verder goed advies. Ook voor natvoer zijn er voerpuzzels te maken. Goed! natvoer is een uitstekende keuze als de kat af moet vallen. En geef je de kat te weinig eten, dan zal hij het eten wat hij krijgt meteen in vet omzetten door de voedselstress. Dus idd doorlopend toegang tot eten geven middels voerpuzzels. Begin met makkelijke, en maak ze gaandeweg steeds moeilijker.