ik heb nu 2 slakjes en 1 daarvan heeft een soort zilveren vlies op zijn huisje mijn vriendin zegt dat daar eitjes uit komen klopt dat?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Mee, de eitjes komen niet uit het huisje maar uit de slak.
Net zoals bij mensen de baby uit de vrouw komt, en niet uit het huis.
6 jaar geleden
Zoals tijdens de winder veel dieren een winterslaap houden, zo houden slakken tijdens de zomer een zomerslaap, vooral tijdens de zeer lange en hete hittegolfdagen.
Er bestaan wel méér diersoorten die zomerslaap houden.
Is dit een woord? Hittegolfdagen?
Die laag of vlies, die de opening van het huisje afdekt, dat doen zowel mannetjes al vrouwtjes en heeft dus niks met eitjes te maken.
Zij maken deze afdeklaag met slijm dat in de lucht droog en hard word en een beetje aanvoelt als latex.
Ik mocht dit zelf al vaak zien en ook zien hoe slakken deze laag maken.
Als het regent dan lost deze laag weer op en worden de slakken nat waardoor zij weten dat de droge periode voorbij is en daardoor worden zij dan ook weer actief.
Ik zou echter zeer aanraden deze afdeklaag nooit nat te maken terwijl de hete dagen nog niet voorbij zijn.
Aan de andere kant, stel dat het lang gaat regenen en de slakken zouden toevallig op een plek zijn waar zij onmogelijk nat kunnen worden waardoor de slakken niet nat kunnen worden en dus ook niet wakker kunnen worden?
Dan zet je de slakken best buiten en wel daar waar zij hun eten kunnen vinden.