Maden in het konijnenhok, kan dit kwaad?

Omdat ik heel veel vliegen aantrof op de ontlasting die in de konijnen WC zat heb ik de WC even verschoont. Bij het verschonen trof ik maden aan tussen de ontlasting.

Ik weet dat maden schadelijk zijn voor konijnen, maar ik lees er verschillende verhalen op internet over.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
7K

Antwoorden (1)

Jazeker kan dit kwaad!
Maden bij het konijn worden veroorzaakt door vliegen. Goed dat het je opviel en dat je in actie komt.

MADEN (myiasis) komen in de vacht van het konijn door een vlieg, deze legt eitjes op een warme vochtige plek, rond anus en liezen.

Controleer de achterhand van het dier, is het nat of vies en ruikt het sterk, loop je extra groot risico op maden (ook myiasis genoemd). De achterhand kan nat zijn door urine (bv door incontinentie, blaasontsteking of blaasgruis) of door diarree of door plakpoep.

Veel voorkomende oorzaken:
-gebitsproblemen, te weinig hooi en teveel krachtvoer of gemengd konijnenvoer (alleen de lekkere stukjes worden gegeten).
-blindedarm- of ochtendkeutels (bevatten vitaminen en eiwitten) zie je normaal gesproken niet, nijntje eet ze in de vroege ochtend. Kan nijn ze niet eten (overgewicht of rugpijn) blijven ze plakken rond de anus (plakpoep)

Binnen enkele uren al kunnen er maden uit de eitjes komen!! het speeksel van de larven zorgt voor weefselarfsterving en ontstaat een ontsteking van de huid en het onderliggende weefsel. Kan ook erg snel gaan. Larven eten 'zich een weg door de huid' naar dieper gelegen weefsels. Veroorzaakt veel jeuk en pijn, konijn kan uitdrogen en IN SHOCK raken. SNEL ingrijpen is cruciaal, -----myiasis bij het konijn kan al binnen 24 tot 48 uur FATAAL zijn!

[Volgende symptomen kunnen optreden:
-roodheid, zweren, gaatjes en maden in de huid, voornamelijk rondom de anus en in de liesstreek.
-onderhuidse verdikkingen.
-pijn en jeuk.
-sloomheid en verminderde eetlust.
-shock en sterfte.]

Ga zo snel mogelijk naar de dierenarts, bel nu voor een afspraak of advies, NEE niet morgen, dan kun je al te laat zijn!

Succes.