Hoe kan ik mijn kattin van ongeveer 2 jaar oud nog leren haar uitwerpselen te bedekken?

Mijn kattin Charlotte is afkomstig van een trucker parking in Frankrijk. Ze was ongeveer 1 jaar oud toen ik ze bij mij kwam. Hoogstwaarschijnlijk is ze te vroeg van haar moeder gegaan, maar daar kan ik enkel naar gissen. Daardoor kan ik soms moeilijk begrijpen wat zij wil.

Ze vertoont ze nog een aantal "speciale" gedragingen:
- Zij sabbelt graag op wollen truien.
- Zij wil dat er altijd voldoende eten in haar bakje is.
- Haar eten staat in de keuken en als zij eet blijf ik daar beter weg.
Wanneer ik dan vb. mijn handen in de keuken was, schrikt ze en stopt zij
prompt met eten: ik denk dat zij getraumatiseerd is
- Ze speelt en miauwt ook nooit
- Daar ze altijd krokjes eet, drinkt ze veel en dit altijd uit een cache-pot met
daarin een bloempot mét aarde en zonder planten die ik verschillende
keren per dag tot op de rand bijvul
- En dan is er de kwestie van de kattenbak: Altijd is zij druk in de weer
met die te organiseren, en dit consequent vóór en na haar gevoeg. Met
de plasjes is er nooit een probleem, want die klitten samen tot één bol,
maar de kakjes blijven steevast open en bloot liggen en dat stinkt erg.

Kan ik haar nu nog aanleren die te bedekken?

6 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Je roert hier verschillende problemen aan. Hoe lang ze in het nest heeft kunnen blijven zal altijd wel een raadsel blijven, maar verschillende van haar gedragingen geven aan dat ze niet goed op mensen is gesocialiseerd, en/of ze heeft te lang moeten zwerven. Wees lief en geduldig met de poes, en accepteer haar maar zoals ze is. Wel zou ik op meerdere plaatsen water aanbieden, liefst in wat grotere schalen, zodat haar snor de rand niet raakt.

Wat betreft het begraven van haar uitwerpselen denk ik niet dat je haar dit aan kan leren. In de natuur hangt het af van de plaats waar de kat zich ontlast, maar ook van het karakter van de kat of er al dan niet begraven wordt. Ga in ieder geval geen kattengrit met een geurtje gebruiken, want dat vinden katten verschrikkelijk. Je zou wel kunnen overwegen er een 2e bak bij te plaatsen die wat meer uit de loop staat. Dat zal poes sowieso waarderen, en zo heb jij wellicht ook minder last.
Rieneke1
6 jaar geleden
Het is aangetoond en dus bewezen dat katten leren door af te kijken van anderen, zowel van andere katten als ook van mensen.
Ik zou dus aanraden met veel tijd en geduld jouw poes te leren wat met haar kakjes de eigenlijke bedoeling is, en wat zij daarmee dus hoort te doen.
Je neemt daarvoor best een tak uit een bos of van een struik, maar let er op dat de tak zich split in meerdere kleine takjes zodat die op een grote kattenpoot met klauwen lijkt.
Of je maakt zo iets zelf met bvb stokje en kromme nagels en plakband, of in plaats van plakband elastieken?
en dan doe je het in de kattenbak voor.
Zo doet ook een moederkat dat bij haar jongen, de vraag is echter of dat nog lukt bij een kat van twee jaar, want "inprinten" zoals het eerste leerproces heet, gebeurd best door de moeder en dit binnen de eerste weken, maar proberen kan nooit kwaad.